Teszt: Yamaha XVS1300 Midnight Star - 2007
2007.05.31. 11:57
reg este a Tanganyika-tnl: jflt rikolt a tukn, s az Esthajnalcsillag spadt fnyben lgyan felkluttyog az XVS1300-as. A nagyfenek hm elcsrtet friss nstnyt szerezni. Ez a kp ugrott be, amikor az indtst kveten meghallottam a Yamaha bhm csoppert, az j 1300-as Midnight Start.
Pedig, ha rnznk a motorra, akkor a klasszikus, ramvonalas, long and low Harley-stlus kszn vissza az 1930-as vek elejrl, amikor az amerikai nagyvrosok utci a gppisztolyok s a kipufogk csattogstl voltak hangosak. Persze eltelt tbb mint hetven v, szigor emisszis s zajvdelmi normkat vezettek be (Eurpban), durva vibrci helyett a finom pulzls a trend, meg a knyelem s a j vezethetsg. Az j idk kvetelmnyeinek a japn gyrak mindig eleget tettek, radsul nem talljk beszerelni a legtradicionlisabb formj csopperekbe is a legjabb technolgit. Az 1300-as Yamaha Midnight Star pont ilyen.

Nzzk a felmenket s kzeli csaldtagokat. Az eld a Star csald kt kisebb, mr rgta az utakon lev cirklja, az XVS650 s az XVS1100 Drag Star. Br mg gyrtja ket a Yamaha, a mrnkk jogosan gondolhattk, hogy ppen ideje a vrfrisstsnek, hiszen a nagyobb Drag Star ermve egy tbb mint hsz ves, ktszelepes, lghtses motor. (Ezek a vasak egybknt az elmlt vekben Magyarorszgon folyamatosan a legnpszerbb csopperek voltak, eladsi szmaikkal magasan kiemelkedve a meznybl.) Az 1300-as Midnight Star nincs egyedl, van egy nagyobb testvre, az 1900 kbcentis Midnight Star, amit akr mozdonyknt is lehetne alkalmazni valamelyik kzptv Intercity-vonalon.

A Drag Star skhz kpest az j 1300-asnak nemcsak a keresztneve vltozott Midnightra, hanem szmos fontos eleme. j a vzhts, porlaszts helyett befecskendezssel rkezik a benzin az gstrbe, a kardnt felvltotta a szjhajts. A klnleges kiegyenlt tengelynek s az j EURO3-as krnyezetvdelmi normknak megfelel kipufogknak ksznheten kisebb a vibrci. Kevsb hars a motor, alapjratban kluttyog, felprgetve is - enyhe tlzssal - inkbb csak zmmg. Mindemellett a rvid lket kthengeres, 60 fokos V-motor igen izmos: 5500-as percenknti fordulaton 72,8 lert teljest, nyomatka pedig 106 Nm 4000-es fordulaton. A dupla blcsvz szilrdabb s stabilabb, a jobb slyeloszls s az elrbb tolt tmegkzppont kezelhetbb jrgnyt eredmnyezett. Finomabb vlt, puhbb kuplung: nem a rideg cowboyok, hanem az uborka hajlsszgbe is belekt unis llampolgrok piacn vagyunk.

Fellve a Midnight Starra fokozott magabiztossg tlt el. Kicsi az lsmagassg, a kurtalbak is terpeszthetnek a motoron. A nyereg akkora, mint egy kisebb brfotel, a nagyfenekeknek sem kell feszengeni. A kormny a tkrkkel egytt – kt centi hjn – egy mter szles, biztos a fogsa. Indulsnl jnnek az els knyelmetlensgek: a lbtart trepnik ugyan nincsenek extrm mdon ell, de a csopperhez nem szokott vezet lba kalimpl egy ideig, mg megtallja a pedlszer lapot. Tapogatzs kzben tbbszr beakad a lb hol a vltba, hol a hts fkpedlba, amelyhez hasonl taposval teherautkon lehet tallkozni. Mire vgre megvan mindennek a helye, mr resben a vlt, mert a trepni hts rszhez kzeli sarokvltra vletlen rtelepedett a csizmasarok. (Annak, aki megszokja, praktikus a sarokvlt, egyesbl resbe gy a legknnyebb betallni, nem kell nyjtogatni a csizma orrt.)

Mg egy kis helyezkeds, aztn minden a helyre kerl, lehet foglalkozni a gzmarkolattal. Kvr tekersre megindul a Midnight Star, mint egy dhs orrszarv. Cirkls kzben rdemesebb elrbb lni a nyeregben, a combosabb gyorsulsokkor jobb kitmasztani a farcsontot az ls hts rszn. Legharapsabb a kettes: 40-rl pillanatok alatt 120-on van a gp, a hrmas 160-ig, a ngyes 180-ig feszthet.
tdik sebessgben mr nem megy feljebb, akkora ugyanis a menetszl, hogy a szles kormnyba kapaszkod vezet kifeszl, mint viharban a fvitorla. A Midnight Start nem is erre a sebessgre talltk ki, ez a temp huzamosabb id utn garantlt nyakgrcst s htfjst okoz. Mg a 160 is hzs, a menetszl inkbb 120 s 140 km/h kztt elviselhet. (Aki szguldozni akar, jobban teszi, ha felszereli gpt a tartozkknt kaphat szlvd idommal.) A legfinomabb rzs 100-120 kztt cirklni tdikben a Midnight Starral, egy hossz, kanyargs, forgalommentes orszgton.

A vrosi forgalmat viszont rdemes elkerlni a bhmmel. Erre mr az els alkalommal - amikor az ll autsorok kz gurultam - figyelmeztetett a ktoldalt megpendl tkr. Szerencsre komolyabb baja nem lett a visszapillantnak, viszont lemondan be kellett llni a torldsban dcg teheraut mg. Ezt pedig nem szereti az XVS1300. A h egyre ersebben, ellentmondst nem tren kezdett flfele mleni, vgig a lbakon, be a dzseki al, mg vgl kis verejtkpatakokat kerlgetve tvozott a nyitott buksikakon. A finnek szerethetik, hiszen nyron tkletes szauna. Igaz, ismertem olyan csoppertulajdonost is, aki hvsebb idben kesztyftsnek hasznlta a hengerek fell felraml meleget.

Ami az orszgton, szerpentineken tkletesen elg, a vrosban mr nem annyira. Az alacsony s hossz test egyenesben, szles kanyarokban stabil, menetbiztos, knnyen irnythat, m a szkebb utckban nem tl hasznos. Az elrbb helyezett tmegkzppont miatt a motorkerkpr kicsit orrnehznek tnik, fordulsi ve roppant mrtk. A szles kormny mg nagy v lersa kzben is beleakadhat a motoros trdbe. Na, de ki az a belvrosban dolgoz jsgrn kvl, aki bekluttyog a citybe egy kt s fl mter hossz, 283 kils csopperrel a pesti dugszezon kells kzepn?

Ha mr Pestnl tartunk, meg kell emlkezni arrl is, hogy a Midnight Star csopper ltre nagyon j kezelte a ktykat, legyenek azok hosszanti nyomvlyk vagy keresztbe fekv thibk. A rugzsra, felfggesztsre nem lehetett panasz. Mint ahogyan az els fkre sem. A dupla, 298 millimteres trcsafk jl tette a dolgt. Annl rdekesebb volt a teherautpedl-szer hts fk, ami egy-egy ersebb nyomsra knnyedn beblokkolta a hts kereket. Nem vicc, st, a vilg egyik legvidmabb dolga egy kzel hrommzss motorral farolgatni a forgalomban. A Midnight Star a teszt ideje alatt 6-7 liter benzint fogyasztott szz kilomteren, amire a Yamahnl visszavtelkor azt mondtk, hogy biztos jl meg volt zavarva a vas. Legvgre maradt az utas vlemnye: a keskeny hts ls mg elfogadhat knyelm, m a kapaszkods nehz feladvny. Ezrt jl elkapta, s megrngatta a grabancomat.

Mszaki adatok:
Motortpus: ngytem, vzhtses, SOHC, 60 fokos V2 Hengerrtartalom: 1304 cm Furat x lket: 100 x 83 mm Kompressziarny: 9,5 : 1 Maximlis teljestmny: 53,5 kW (72,8 LE) 5500 1/min-nl Maximlis nyomatk: 106 Nm 4000 1/min-nl Els felfggeszts: teleszkpvilla Els rugt: 135 mm Hts felfggeszts: lengkar Hts rugt: 110 mm Els fk: 298 mm tmrj dupla trcsa Hts fk: 298 mm tmrj szimpla trcsa Els gumi: 130/90-16M/C 67H Hts gumi: 170/70B-16M/C 75H Hosszsg: 2490 mm Szlessg: 980 mm Magassg: 1115 mm lsmagassg: 715 mm Tengelytv: 1690 mm Minimlis hasmagassg: 145 mm Sajt tmeg: 283 kg ra regadval: 2 999 000 Ft
|