
Csak a tekintly s a knyelem miatt ilyen nagy. De meglepen kezes
Leginkbb a Honda Varaderhoz, meg a Suzuki V-Stromhoz lehetne hasonltani, de a TDM azrt azoknl knnyebb s kezesebb. Emberi mret. Eleve csak 900-as, s mr gy is nagyobb, mint amekkornak szntk megjelensekor, b tz vvel ezeltt, hiszen a szria 850-esknt kezdte. Akkor mg volt TRX is a TDM mellett, aztn a sportgp elkopott mellle, maradt a TDM nmagban, mra mdostott vzzal, nagyobb motorral.
Sokig gy tnt, a hetvenes vekig szinte ktelez kthengeres motorpts trend, a sorkett utols mohiknja marad a TDM, mivel az elmlt kt vtizedben a V2-esek szinte kisprtk a nagy soros kthengereseket, de ismt fel-fel bukkan egy sorkettes konstrukci.

Egyike azon kevs sorketteseknek, amelyek tvszeltk az elmlt b vtizedet
Rnzve ijeszt, rlve otthonos. Hogy a kell lktets meglegyen (nyilvn van ennek mszaki oka is), a TDM-ben a dugattyk nem egyszerre, meg nem is felvltva mozognak fl s le, hanem a ftengelyt 270 fokban keltk el. Teht az alapjrata izgalmasan sntikl, br azrt messze nem egy Harley.

Balra az oldalgi s, a TRX850, jobbra a hamvas TDM900
A motor ltvnya impozns, mi tbb, lehengerl. Plne ebben a 2007-es fehr-fekete kombinciban. Mint valami amerikai milliomoson a nyrias zak, gy feszl rajta a vilgos burkolat. Az orrban a fekete bett viszont kifejezetten bartsgos. A TDM tankja hatalmas, 20 literes, radsul az egsz motor hossz is, s a plexi tovbb nveli a magassgt. Behatrolni elg nehz, mert a tipikus traendurknl kecsesebb, de a hagyomnyos tramotoroknl azrt sokkal-sokkal terjengsebb. Meg aztn rugtja is van rendesen, kzel a ktszerese a tramotoroknak.

Elkpeszten feldobja a TDM-et az j sznkombinci. A plexi viszont nem sokat r a magas motorosoknak
gk gy adtk t: Csiki, ez nagyon j motor, brmihez viszonytva. Aztn ksbb ms motorosokrl is kiderlt, akikkel beszltem rla, hogy mindnek van, vagy volt ismerse, aki imdta. A Nptletben kt rtkels van, mindkt helyen imdjk. Nehz dolgom lesz, ha elfogulatlan cikket akarok rni egy ilyen ltalnos kedvencrl.

Ezer kofferrel lehet pakolni
A TDM tnyleg komolyan meglepett. Rltem, s a hatalmas llatrl simn lert a lbam, radsul talppal. Az ls magas, de elg keskeny, ezrt ment ilyen knnyen a dolog. Ksbb kiderlt, hogy emiatt hossz tvon a vezetnek nem igazn knyelmes a nyereg – itt az utas a csszr. Aztn elindultam vele lefel a salakos, meredek utcn. Mikzben arra gondoltam, hogy elg szerencstlen dolog lenne egy 2,7 milli forintos, alig ngyszz kilomteres motort a teszt els mterein sszetrni, furcsa md elfogott a nyugalom.
lsz a magas bakon, rzed, hogy a slypont is fenn van a fenben, de olyan biztonsgos a szles kormny, j a vzgeometria, kellemes a tank formja s az pp kellen htratett lbtartk miatt annyira sszensz a motorral, mintha rd szabtk volna. Lehet, hogy csak az n 187 centimnek knyelmes, ezrt utnanztem mshol is. De nem, a klfldi tesztelk is mind gy reztk, mintha direkt nekik kszlt volna.

Ezek nyelik el a kt mzsa plusz utasok
s csomagok momentumt.
Hossz rugt, szenzcis fk
Tovbb cskkentette a zabszem benntartsi erszksglett, hogy tesztmotorom ABS-szel szerelt verzi volt. A TDM-nl ez viszonylag j dolog. A szerkezet lktetst alig reztem, de furcsa, hogy minden els kerekes fkezsnl sziszeg a rendszer, akr megcsszik a kerk, akr nem. Mindezt olyan hangosan, hogy elnyomja a kthengeres hangjt is. s a lassuls… risten! Sejtettem, hogy viszonylag knny lesz a meglls, de ilyen rletes, vad lassulsra azrt nem szmtottam. Ugyanakkor jl adagolhat, ht nem csoda, hogy pr napnyi TDM-ezs utn csnyn rvid tvokat hagytam az elttem halad jrmig.
Aztn kivittem az orszgtra, elkezdtem kicsit dntgetni, s kiderlt, hogy gondolatolvas is. Kiszmthatan veszi az veket, s elmarad, amit a legtbb motorban utlok: ha gdrt fog a kerk, nem pattog odbb. Sebessgnl meg aztn abszolt elemben van, rezzenstelenl megy egyenesen. Hetvenes temptl felfel vgkpp additv: szerintem akinek TDM-je van, az rendszerint Visegrd rintsvel r angyalfldi otthonba az jliptvrosi irodbl.


Innen kifejezetten szamurjos
A motor 2500-as fordulattl 8000-ig egy lom, nincsenek ers s gyenge foltjai, brhol egyformn, konokul hz. Vibrci a kt henger ellenre is alig van, zaj szinte semmi. Mondjuk engem nagyon zavart, hogy amikor egy hajszlnyival is 2500 al esett a fordulatszm, szrny rngatzsba kezdett. Egy bartom rgi TRX850-esvel is sszeprbltam, annl 2200 krl jelentkezett ugyanez, radsul sokkal puhbban. Biztos vagyok benne, hogy a TDM-hasznlknl hamar kialakul a kis fordulat-fbia.

Itt az a paskolnival nzi
Ha a negatvumoknl tartunk, a szlvdelem sem tkletes. 80-nl a plexirl rkez lgrvny finoman elkezdik lkdsni a fejet, 110-nl mr zavaran rzza, 140-nl az olcsbb fajta sisakok plexije zrgni kezd (mint az enym), 180 fltt meg mr a fejemet doblja. Persze be lehet fekdni az idom mg, de ez a pz nem tl knyelmes. Legjobb kiegyenesedve dacolni a menetszllel, mert a mellkast kevsb dngetik az rvnyek. Csak a kar nylik msfl mteresre egy hossz tra alatt. Aki kisebb, az szre sem veszi ezt.

Egy szp s egy csnya mszaki trgy
Egy szemllyel j, kt szemllyel egyenesen kivl a TDM. A rugzs meg sem rzi a plusz tmeget, a fkek r se hedertenek a megnvekedett terhelsre, a nyereg formjra pedig sok szz kilomter utn sem panaszkodik majd az, aki htul l. Kivl a kapaszkod is, dobozbl pedig rgtn hrmat lehet felpattintani a felras tartkonzolokra. Meg mg egy nagy tanktska is jhet. Eurpa-krt? Piha! Irny Kzel-Kelet! A futm ugyanis az arrafel tipikus utakat is brja.

Ez a Yamaha ajndka a TDM-eseknek 2007-re. Elegns fehr fnyezs, piros csk a kerekekben. Vagyny, mi?

Digitlis mszerek analgokkal.
Van egyszer fedlzeti szmtgp is,
de az n zlsemnek ez zavaros
Ezt onnan sejtem, hogy a fotk kedvrt motoroztam kicsit az Omszki-t tellenes oldaln lv bnyatnl (ha tudnm, hogy hvjk). A TDM finoman libbenti t nagy, zsros testt a buckkon, felszkken a perg homokon. Normlis motor rg ledob ilyenkor, ez meg a szrny terepen sem rosszabb, mint a Yamaha SR400-asom a Kerepesi ton. Persze j oka van annak, hogy ilyen kezes, meg ennyire keveset eszik (nekem nagyjbl 5,5-6 liter jtt ki, fleg vrosi furikzsban): a TDM900 nincs egszen kt mzsa.
Vrosban, szk helyen lavrozva azrt nem mindenkinek idelis egy ilyen hrihorgas jszgon egyenslyozni. A kuplung elg hirtelen fog, zavarv vlik, hogy a motor 2500 alatt nem foghat hadra, s ilyenkor megrezni, milyen magasan is van a slypont. Radsul nagyon szles a tank melletti manyag idom. Viszont trzni, motorozni, taln mg egy kicsit terepezni is: istenkirly.
Mszaki adatok:
Motor: soros, kthengeres, vzhtses, ngytem, 10 szelepes
Lkettrfogat: 897 cm³
Kompressziviszony: 10,4:1
Furat x lket: 92 x 67,5 mm
Vlt: hatfokozat
Teljestmny: 86 LE 7500 fordulat/percnl
Nyomatk: 88,8 Nm 600 fordulat/percnl
lsmagassg: 825 mm
Mretek (HxSz): 2180 x 800 mm
Tengelytv: 1485 mm
Els futm: teleszkpvilla
Hts futm: kzponti rugs tag llthat elfesztssel
Gumik: 120/70-ZR18 ell, 160/60-ZR17 htul
Fk ell: dupla, 298 mm-es trcsafk ktdugattys fknyergekkel
Fk htul: szimpla, 245 mm-es trcsafk egydugattys fknyereggel
zemanyagtank trfogata: 20 liter
Szraz tmeg: 192 kg
ra (ABS-szel): 2 698 000 Ft