A BMW testes Roadstere tavaly nyr vgn vltotta le az R1150R-t, melyet furcsa tipogrfija miatt csak Rusornak becztnk. sszel mg pont motorozhattunk vele egy kicsit, de biztos ami biztos alapon, a cikk megrsa eltt idn ismt elkrtk egy prbakrre.
Br a komplett motor megjult, a lnyeg mindenkppen a blokk. Mr csak azrt is, mert a csupasz motorra nzve nkntelenl is a hatalmas boxeren akad meg a tekintet. m ami a Roadsternek j, a BMW-nek mr rg nem az, hiszen az 1170 kbcentis, lghtses, hengerenknt ngyszelepes blokk elszr az ris traendurban, az R1200GS-ben jelent meg, aztn megkapta a tra R1200RT, a sporttra R1200ST, a sportos R1200S is. Az R1200R gy csak sereghajt maradt, de rdemes volt a vltst kivrni.
BMW Roadster sztori
Az R1200R a BMW Roadsterek harmadik genercija. Elszr 13 ve, 1994-ben jelent meg a piacon az R1100R modelljvel a BMW, amelyben 1085 kbcentis boxer motor dohogott. 2001-ben jtt ki az R1150R 1130 cm³-re felfrt blokkjval. R t vre rkezett a jelenlegi legjabb Roadster 1170 cm³ hengerrtartalm boxerjvel.
A szmokban risi az ugrs. A motor maximlis teljestmnye 109 ler 7500-as percenknti fordulaton az eddigi 85 helyett, ami mg a kevsb tapasztalt piltk szmra is rezhet vltsknt kne, hogy jelentkezzen. Hogy mirt csak kne? Mert a motor olyan szp egyenletesen jr fordulaton, hogy a rgi blokkhoz kpest az mr-mr unalmas. Pedig elegend egy pillantst vetni a mszerfalra, s mris ltni, hogy nagyon megynk.
Ehhez azonban nem szabad sajnlni a pnzt a 98-as oktnszm benzinrt. 95-ssel - igaz minimlisan - de csorbul a teljestmnye. Benzinbl pedig nem is kell olyan sok, tesztmotorunk 5,8 litert fogyasztott 100 km-re, ami igazn barti egy ekkora monstrumtl, br a gyr szerint egyenletes, 90 km/h-s tempval haladva akr 4,1 literrel is beri ugyanekkora tvon.
A boxersg lnyege, hogy a nyomatk tetemes rsze szinte a gzmarkolat megmozdtstl rendelkezsre ll, gy van ez az R1200R-nl. Gyorsan meg lehet szokni, hogy ahogy hzzuk a kart, gy ldul meg egyre jobban, s jobban, mintha csak a vgtelensgig linerisan dolgozna, gy szinte meglepetsknt r, hogy a fordulatszm-tartomnybl kifutva vltani kell.
Az R1200RT-ben is hasznlt ferde fogazs, hatsebessges vlt olyan, mint ks a vajban. Az 1150-essel sszehasonltva itt a legltvnyosabb a vltozs. Amg annl akadozott, recsegett s nha mg az egyest sem vette be, itt minden fokozatot tkletesen vett, st, az res is mindig a helyn volt. Hogy, hogy nem, a K-sorozat gpeihez kpest is sokkal csendesebb a vlt.
Hogy tovbb dicsrjem, azt is meg kell emltenem, hogy ezttal tnyleg teljes rtk hatsebessges vltrl beszlnk. Nemcsak azrt van, hogy alacsonyabb fordulatszmon kzlekedjnk egyenletes tratempban kmlve a motort s pnztrcnkat, de szpen lehet gyorstani, elzni is hatodikban, visszavlts nlkl.
De tovbbra se felejtsk el, hogy nem egy sorngyes gppel van dolgunk. Boxerhez nem szokott piltk azrt nem lvezik ennyire ezt a felllst. Alapjraton, oldalsztenderre lltva olyan tncot lejt a motor, hogy fltem egy olyan rvidke pillanatig is magra hagyni, mg bezrtam a garzsajtt. A nyeregre rakott kesztyt kmletlenl leveti htrl.
A hosszanti elhelyezs ftengely s a kardnhajts egytt menet kzben is okoz furcsasgokat, kanyar eltt jl meg kell fontolni, hogy mikor vesszk vissza a gzt, ha nem akarunk hullmozva rkezni az vre. A motorfk egybknt is elkpeszt erej, akr sportot is zhetnk abbl, hogy fklmpa-felvillans nlkl abszolvljuk a csobnkai kanyargst.
Hrombetsek a BMW motorkerkprokon
ABS - blokkolsgtl
ASC - kiprgsgtl
RDC - abroncsnyoms-ellenrz rendszer
ESA - elektronikus futmllts
Kanyarogni pedig j vele, ezrt jobb lesz, ha a fenti furcsasgaihoz gyorsan hozzszokunk. A motor mreteit meghazudtol mdon nagyon kezes. Most mr tnyleg elfeledhetjk a nehz BMW sztereotpit, hiszen a motor szrazon 198, menetkszen 223 kg, azaz semmivel sem nehezebb, mint a hasonl lkettrfogat sorngyes trsak. Nemcsak bednteni knny, de egyenesbe is szpen visszall, vge az erltetett ellenkormnyzsnak. Az j genercis BMW-k klnleges futmvt mr ezerszer ajnroztuk, az R1200R-hez is rendelhet az ESA, azaz a kormnyrl llthat elektronikus futmllts. A hrom alapfokozat (comfort, normal, sport) elg jl eltallt, de a nagyon durva thibkon mindegyik tl kemny. Viszont soha sem ttt fl.

Gyorsabb tempnl nagy segtsg a gyri kormny-lengscsillapt, mely nem engedi tncolni az els kereket, amikor 200 felett elknnyl a motor eleje. A vgsebessgre ezttal nem derlt fny. A gyr 200 km/h felett adja meg - ahogy minden nagy BMW esetben nyilatkozik -, ra szerint sikerlt 220-at is kicsikarni belle, de GPS-szel ezttal nem mrtk. Ekkor mr jcskn kell kapaszkodni, hiba a kis szlvd. A kis manyag 180 cm-es testmagassg felett 110 km/h-ig hasznlhat, mg 170 cm alatt a hasznos tartomnyt akr 140 km/h-ig kitolhatjuk.
Nem tveds, az R1200R az alacsonyabb piltk szmra sem elrhetetlen lom, hiszen lsmagassga gyrilag mindssze 800 mm (a terpeszvhossz 1800 mm). Lehet szaladni, mricsklni. Aki azonban fzik attl, hogy csak az egyik talpa rjen le a fldre, az opcionlisan rendelheti 770 mm-es lssel is.
A motorfk gyakran tveszi a fkek szerept, de ha gy istenigazbl lasstani kell, akkor kiderl, hogy azokkal sincs semmi baj. A kt els, 320 mm-es, ngydugattys nyergekkel szerelt trcsafk remekl adagolhat, amit csak nha-nha kell kiegszteni a ktdugattys nyereggel szerelt hts trcsafkkel. Tesztmotorunkon ABS is volt - ez opcionlisan rendelhet -, amit igny szerint automatikus kiprgsgtlval (ASC) is kiegszthetnk.
Ez utbbi ugyan gpnkn nem volt, de rviden igyekszem lerni, hogy mit is tud ez, ha valaki mgis megrendeln motorjhoz. Az ASC az ABS jeladit felhasznlva megmri, hogy a hts kerk vajon gyorsabban forog-e az elsnl. Ha a szmtgp gy tli meg, hogy a hts kerk kiprg, akkor elszr csak a gyjtst kslelteti, majd pedig az zemanyagot veszi vissza. A gyr szerint mindezt a pilta alig rzkeli, csak a visszajelz-lmprl rtesl a mkdsrl. Ht n kicsit fzom attl, hogy a gp helyettem adagolja a gzt, plne, hogy elvegye, de akr j is lehet.

A Roadster a nagybemvk kzl a legvrosiasabb jrgny. Nem is hagyott cserben a legnagyobb dugban sem. Br mindenki azt krdezgette, hogy a boxerrel biztos nehz lavrozni a kocsik kztt, ez egyltaln nincs gy. A hengerfejek szkebbek, mint a kormny, teht simn elfrni, az alacsony slypont miatt meg knny lassan gurulni vele. A htizskot azonban meg kell szoknunk, mert az ls alatti raktr egyenl a nullval. Ha tanktskzni akarunk, akkor meg clszer a drga gyrit megvenni, mivel a furcsa alak (szles, rvid, legmblytett) tankon nehezen maradnak meg az ltalnos tanktskk.
A BMW-nl lassan kln httriparg alakul ki az extrafelszereltsg s kiegsztk gyrtsra. Az R1200R-hez is kaphat minden, ami tovbb knyezteti a sofrt, az utast, vagy egyszerbben megknnyti letnket. A mr emltett, a standardnl magasabb s alacsonyabb ls mellett lehet krni magasabb plexit, fthet markolatokat, csomagtartt temrdek sztyvel, fedlzeti szmtgpet, valamint sok-sok hrombetst, gy ABS-t, ASC-t, ESA-t s guminyoms-ellenrzt, riasztt, mholdas navigtort stb., gy a vgtelensgig lehet tovbb spcizni kedvencnket.
Tl sok BMW Roadsterrel nem tallkozni az utakon. Hogy mirt? Az R1200R-hez gyomor is kell, meg pnztrca is. Br a naked BMW az egyik legkedvezbb r motorkerkpr a BMW modellpalettjn, 3 248 000 Ft-os rval mg mindig jcskn veri a hasonl mret csupasz japnokat. A gyomor meg a boxer rks tnchoz kell, amit valaki vagy kptelen megszokni, vagy menthetetlenl beleszeret. De hogy melyik tborba tartozik a kedves olvas, azt csak egyflekppen tudhatja meg. Irny egy nylt nap, s ki kell prblni.

Mszaki adatok:
Motor: lghtses, ngytem, kthengeres boxer, hengerenknt 4 szelepes
Lkettrfogat: 1170 cm³
Furat x lket: 101 x 73 mm
Kompressziviszony: 12,0:1
Teljestmny: 109 LE (80 kW) 7500 1/min-nl
Nyomatk: 115 Nm 6000 1/min-nl
Keverkkpzs: BMS-K elektronikus zemanyag-befecskendezs
Vlt: hatfokozat
Kuplung: egytrcss, szraz
Vghajts: kardntengely
Vz: trhls aclcsvz, a motor tehervisel elem
Els futm: BMW Telelever, 120 mm-es rugttal
Hts futm: BMW Paralever, 140 mm-es rugttal
Els fk: 320 mm-es dupla trcsafk, ngydugattys fknyergekkel
Hts fk: 265 mm-es trcsafk, ktdugattys fknyereggel
Kerekek: ell 3,5x17, htul 5,5x17 mret alumniumntvny
Gumik: ell 120/70-ZR17, htul 180/55-ZR17
Mretek (h x sz): 2145 x 872 mm
Tengelytv: 1495 mm
Villaszg/utnfuts: 62,9 / 119,1 mm
lsmagassg: 800 mm
zemanyagtank trfogata: 18 l
Szraz tmeg: 198 kg
ra regisztrcis adval: 3 248 000 Ft