Plyn az R1-es
2007.06.19. 10:35
Megkergettk a Yamaha j csodafegyvert a Ringen. Nem okozott csaldst a kicsike, vrbeli plyagp.
Ezt a kis idt nehz volt kibrni, plyamotorozs nlkl, de sosem gy alakultak a dolgok, hogy a plyateszt mindkt felttele egyszerre a rendelkezsemre lljon. Aztn vgre sikerlt sszehozni egy szabad idpontot a Yamaha Motor Hungria s a Br. Organisation kztt, s ott talltam magam a boxutca vgn a zld jelzsre vrva. Elindtottam a kamert, s tz!
Az R1-es kipufogjbl jv morajl hangtl kezdtem libabrs lenni, ami egszen 9000-es fordulatszmig tartott, majd utna jtt a megsemmist, totlis hidegrzs…
Mg mieltt mindez megtrtnhetett volna, ellenriztem a Pirelli Diablo Corsk guminyomst a plyn ppen „szolglatot” teljest dunlopos fiknl, mert ugye egy plyzs eltt ez az egyik legfontosabb. Az llapotuk mg j volt, pedig a motorban mr tbb mint 4000 km volt. Elre 2,1, htra 1,9 bar-t fjattam. Az els teleszkpra pedig egy gyorsktz bilincset raktam, hogy lssam, mennyire sllyed le fktvon az eleje.
Irny a plya az els melegt menetben a dleltti csoporttal mentem szp lassan, ez ltszik is a kamers felvtelen. Mindenki megelztt, de nem akartam elsre utcai gumival forszrozni a tempt. gy voltam vele, hogy rrek majd a vge fel 2,10 krli idket karistolni. Azrt biztos, ami biztos alapon elindtottam a kridmrt, ami ebben az els menetben 2,12-es legjobb idt mutatott, minden klnsebb megerltets nlkl. Majd a menet vgn a pihenidben elkezdtem a futmvet lltgatni, mert 1 centimterre az ljtl lenyomta a teleszkp a gyrt. Kt kattints befel a nyomfokozaton s induls tovbb.
Megjtt kzben Ksa Feri bartom is, akivel egytt mentnk a kvetkez menetben. Vele mr 2,08-as idket mentnk, de mg mindig semmi jelt nem mutatta a gumi annak, hogy nem brn a tempt. Nagyon szpen le lehetett dnteni a gumik peremig, gy, hogy semmi, mg a lbtartk vge sem rt le, egyszer sem. 7-8 krt csavartunk gy le ebben a menetben s gy, hogy vgig egytt tudtunk maradni. egy plyra felksztett ZX10-essel s Dunlop D209-esekkel rkezett a Ringre, a Kawa kupban olyan 2,05-ket csavar ki a motorbl. Csodlkozva jttnk ki, hogy ilyen j volt a szria, gumis, indexes R1.
Ennl a tempnl mr eljtt, hogy a gyrilag felszerelt kormnygtl nem ehhez a temphoz lett kitallva. Erszakos kigyorstsoknl mrgesen elkezdte rzni az elejt. Mg nem veszlyesen, de mr hatrozottan a tudatomra adta, hogy h reg, vatosabban csavargasd a gzmarkolatot!
Ezzel mit sem trdve indultunk is a dli menet msodik etapjra. Itt is mentnk 8 krt, de mr csak 2,07-ig ment le a stopper kijelzje. Ez volt a legjobb ebben a menetben, de a 8 krbl 5-ben sikerlt ezt eladni. A gumik mg mindig brtk, a futmvet kicsit mg mindig puhnak reztem, ez abban nyilvnult meg, hogy amikor kanyarba befel elengedtem a fket egy kicsit „nyaklott” egyet s utna tallt r a helyes vre. A kanyarba bekormnyzshoz kicsit tbb er kell, mint amit megszoktam a plyagumikon, ezrt azt gondoltam, hogy itt lesz a mai cscs belltsa.
Aztn kijttnk s tekertem mg az els s a hts gtln is, mgpedig ilyen sszelltsban:
-Els futm: nyomfokozat alul 7 kattintsra nyitva, a hz fokozat 14-re. -Hts futm: hzfokozatnak a lass csillaptsa 3,5 fordulatra kicsavarva, a gyors 9 kattintsnyira, a nyomfokozat alul 7-re ki.
Krrl-krre azt vettem szre, hogy a fk veszedelmesen haraps, ott ahol mskor fkezni szoktam most is elkaptam a fkkart s veszettl szortani kezdtem, de mint kiderlt inkbb a gzt kellett volna mg hzzni. gy rendszeresen tlfkeztem a motort, s jval a fordul eltt abba kellett hagyjam a fkezst, s mg egy kis gzt adni. Pont, gy ahogy azt amatrktl lttam. Aztn sikerlt tprogramozni az agyam, s egyre tbbszr elfordult, hogy ott fkeztem, ahol kellett.
A fktrcsk rettenetesen lilk voltak, de ez mr ilyen volt akkor is amikor az utcn hasznltam. A fkbettek llapotrl sok jt nem mernk lltani, mert rettenetes csikorg hangot adtak ki magukbl, amikor a motort tologatva hztam a fkkart. A kemnysge vgig lland maradt s a fkhats sem cskkent, de ez az egy zavar volt, hogy aki a krnyken volt azrt figyeljen oda, hogy mi ez a hang.
Tl sok csodt nem vrtam mr a kvetkez menettl. De mivel itt, a dli csoportban csak licenszes versenyzk mehetnek, volt olyan, aki elhzott mellettnk rendes tempval. Ebben a krben volt nhnyszor, hogy az utcai vlts (lent az egy, a tbbi fent) konfigurciban a csizmm orra lert egy-egy felvltsnl. Viszont nem olyan egyszer megfordtani a vltsi irnyt, mivel a vzon keresztl megy a rudazat.
Amg ezzel bbeldtem, Feri egy kicsit kiment a kpbl, s rkapcsoltam, hogy utolrjem. 2,05.9 miiiivaaaan nztem a stoppert? Majd a kvetkez krben: 2,05.2! s a kormnycsapkodson kvl semmi negatvumot nem vettem szre. Teljesen semlegesen viselkedett minden kanyarban. Mg a kanyarbejratoknl is minimlisra cskkent a beblints. Ennyit szmt egy j bellts!!!
Ez volt a legjobb kridm aznap. Ettl fggetlenl nem javaslom, hogy ilyen utcai gumikon prblgasstok a sajtotokat, mert nem tudom, mikor sznik meg a tapadsa. Tl sokat mr nem brt volna szerintem, annak ellenre, hogy egyszer sem csszott meg idig.
A Yamaha fogyasztsa a plyn eltlttt 142 kilomteren 17 liter benzin. Az 11,9 literes tlagfogyasztst jelent 100km-enknt, ami a plafon, mert ennl tbbet sehol nem lehet vele megetetni, kivve, ha autplyn, nylen msz, de erre kb. annyi az esly, mint Szlasinak a ftrgyalson.
sszegezve a plyn tapasztaltakat, ez a motor egy vrbeli ragadoz lett. Igazi visszajelzsekkel. A futmvt nagyon jl sikerlt belltani, kivve a kormnycsapkodst, de ha mr gy rzza az elejt, akkor komoly tempt diktl, s ez a jelzs arra int, hogy bizony jbl is megrt a sok. Az igazi adrenalingyr ilyenkor azt zeni, hogy jobb ha visszaveszel, kicsi, mert ha jobban hzod a kvetkez krben, akkor nem biztos, hogy egytt megynk haza.
|