Az importr jvoltbl profi krlmnyek fogadtak minket a Hungaroringen. A motorokon vadonatj plyagumik feszltek, a futm finomhangolsrl pedig az vek ta Kawasakival versenyz Vida Tibi gondoskodott. Neknk semmi ms dolgunk nem volt, csak hzni a gzt, s feszegetni a motorok, helyesebben a sajt hatrainkat.
Csak a gzt kell hzni
ZX-6R - nett 600 ccmAz elmlt vekben sokan azzal vdoltk a Kawasakit, hogy mivel mskpp nem ment, a 600-as kategria (ratlan) szablyait felrgva azzal a bizonyos plusz 36 kbcentivel prblta meg az utcai motorosokat elcsbtani, a konkurencit lepiplni. Az tlet nem volt ugyan rossz, s ezt taln az eladsok is altmasztjk, viszont a Kawasaki ezzel a dntsvel sok olyan potencilis vsrlt vesztett el, akik a plusz 36 kbcenti elnyt jogosulatlannak reztk a kategriban, ezrt sosem vettek volna ZX-6R-t. Taln ez is kzrejtszott abban, hogy a Kawasaki idn egy teljesen megjult, immr ismt 600 kbcentis gppel szllt ringbe a szupersport kategria trnjrt.
Etalon fkek
ZX-6R tapasztalatokA ZX-6R fejlesztsekor - az informcis anyag szerint - a mrnkk clja egy olyan gp megalkotsa volt, amely az sszes kihvjt maga mg utastja a versenyplyn. Erre a krdsre csak egy sszehasonlt teszt utn adhatnnk vlaszt, annyi azonban biztos, hogy a Kawasaki nagyon komolyan vette 2007-es greteit, s egy plyzsra termett vasat dobott piacra. Ezt igyekeztek altmasztani a ringen szerzett tapasztalataink is.
A „tz ve elszr teljesen ttervezett” blokk knnyedn forog ki, 131 lers maximlis teljestmnyt 14.000-es fordulatszmnl ri el. Ekkor a teljestmny mg nem tnik el hirtelen, tovbbi 2.500 ford./perc ll rendelkezsre ahhoz, hogy ha a helyzet gy kvnja, tovbb forgathassuk a blokkot. A kategrira jellemz mdon a fordulatszmot rdemes a 10.000-es hatr felett tartani, illetve a kanyarbejratoknl a sebessgi fokozatot helyesen megvlasztani, klnben a kigyorstsoknl llva hagynak minket. A vltkar pozcija miatt a clegyenesben tbbszr nem sikerlt elvltanom az 5.-et, de miutn orvosoltuk a problmt, a vlt szrevtlenl vgezte dolgt. Visszavltsoknl a csszkuplung j szolglatot tesz, nem engedi, hogy a hts kerk fktvon beblokkoljon. Azrt a rgi beidegzds mg megvolt, s tbbszr is gzads ksretben vltottam vissza, amit a legjabb sportmotorokon nyugodtan elfelejthetnk. A Showa futm ell-htul minden irnyba llthat, melynek hangolsrl a tesztelst megelzen Vida Tibi gondoskodott, gy a belltsokra nem lehetett panasz. Fktvon egsz vgig stabilan viselkedett a futm, az veket knnyedn tudtuk tartani, szksg esetn kanyar kzben korriglni. A ZX-6R futmvt nem sikerlt zavarba hoznom, van mg hova fejldnm a motorhoz kpest. Hozzm hasonlan ez igaz a legtbb motorosra is, ezrt amg a gyri futmvel nem karistolsz 2.00 krli idket a Hungaroringen, addig nincs rtelme a futm tuningnak. A korbbi vjrat egyenetlen ttesten hajlamos volt kormnycsapkodsra, ezt az idei modellnl nem tapasztaltuk, igaz orszgton nem volt alkalmunk kiprblni a vasat. Ennek ellenre sportmotorokra mrktl fggetlenl csak ajnlani tudom egy kormny-lengscsillapt beszerzst, melynek kzremkdsvel komoly anyagi krral jr buksokat lehet elkerlni. A fk a korbbi vjrathoz hasonlan nagyon haraps, a nyomspontja hatrozott, s intenzv plyahasznlat sorn sem vesztett erejbl.
Az egyetlen dolog, ami nem tetszett, az a sebessgi fokozat visszajelz volt: fekete alapon mikroszkopikus szmok.
Jobban fraszt, mint a kistestvr
A nagy testvr: Ninja ZX-10RA 2007-es vre csak aprbb vltoztatsok trtntek a motoron, ezek a kormny-lengscsillapt jrahangolsa, a kipufog takar idom illetve a hts lengscsillapt fekete szne, az j grafika s sznsszellts voltak. Mivel a motorokat csak a Hungaroringen volt alkalmunk kiprblni, ezrt a cikknk elssorban plyatapasztalatokrl szl, a ZX-10R modellinformcis anyagt
itt talljtok.
A fejleszts sorn az alapkoncepci a „No.1 plyateljestmny” volt. Ennek megfelelen a ZX-10R korbban csak versenymotorokra jellemz 184 lers teljestmnnyel bszklkedhet, 115 Nm-es nyomatka pedig akkora, mint amekkora egy tlagos szemlyautnak van. Ekkora teljestmnyt mr jkora tisztelettel kell kezelni, a kigyorstsoknl nem szabad olyan agresszven rtenni a tzet. Miutn az egyik fordulban a htskerk prblta megelzni az elst, gy dntttem, hogy a ksbbiekben nhny kanyart inkbb egyel magasabb fokozatban veszek. Egy 1000-es sportgpnek ez nem jelent klnsebb gondot, radsul egy fokozattal feljebb mr picit magabiztosabban gyorsthatunk ki. A hangsly a pici szn van, mert a 10-es nem olyan megbocst, mint kistestvre, minden hibra megtorlssal vlaszol. Ezrt ezt a gpet kizrlag tapasztalt motorosoknak ajnlom, olyanoknak, akik tisztelni tudjk a gpben lakoz teljestmnyt.
Vida Tibor finomhangol
A nyomatkos blokknak ksznheten a ZX-10R-en nem kell attl flni, hogy a sok vltstl id eltt elkopik bokaizletnk, mert egyszeren nincs szksg az lland vltogatsokra, hiszen minden fokozatban tetszleges fordulaton tbb mint elg er ll a motoros rendelkezsre. A vlt hasonlan a ZX-6R-hez sztlanul vgezte dolgt. A futm komponensek termszetesen minden irnyban llthatak. Csakgy, mint a 600-asnl, a nagytestvr futmvt sem sikerlt zavarba hoznunk. A 8 kilogramm klnbsg rezhet, de nem eredmnyez jelents klnbsget a kt motor vezethetsge kzt. A teljestmnyklnbsg viszont eltr motorozsi stlust kvetel meg, mg a ZX-6R-rel lendletbl motorozva clunk az elrhet nagyobb kanyarsebessg, addig a ZX-10R-rel a kanyarokat kicsit lassabban vve, hamar belelltva kell fordulni, hogy minl korbban elkezdhessk az intenzv kigyorstst. Az hlins mrkj llthat kormnygtl nem vletlenl kerlt fel mr gyrilag a motorra, a clegyenesben tbbszr fokozatokon keresztl finoman tncolt a Ninja kormnya. Azrt annyira nem volt vszes, hogy a gzt is elvegyem, a tbbit pedig a kormnytel gyis megoldja helyettnk.
A komoly teljestmny komoly fkrendszert kvetel meg, amiben a ZX-10R sem szenved hinyt. A 300 mm-es hullmos trcsk s radilis fknyergek igen hatkonyan emsztik fel a mozgsi energit. Brutlis fker s hatrozott nyomspont jellemzik a rendszert, ebben a Kawasaki vek ta etalonnak szmt.
Van sznvlasztk
sszegzsA Kawasaki szupersport motorjait btran ajnlom minden sportmotor rajongnak s plyakedvelnek. A ZX-6R optimlis vlaszts lehet kezd s halad plyzknak egyarnt. Knnyed irnythatsga, remek fkei s a „big brother”-hez kpest szernyebb teljestmnye magabiztossgot klcsnz piltjnak, legyen sz plyzsrl vagy utcai motorozsrl.
A ZX-10R-t kizrlag tapasztalt motorosoknak ajnlom, azok akik csak a „teligzt” ismerik, felejtsk el ezt a gpet. Brutlis teljestmnye s kivl fkei teszik igazi brny brbe bjt farkass. Nyomatkos motorjnak ksznheten nincs szksg lland vltogatsokra, ami knyelmesebb motorozst tesz lehetv.
jabb j pont a Kawasakinak, hogy a Jtlls Plusz program keretein bell akr 4 vre is meghosszabbthat a gyri garancia. Rszletekrl rdekldj a mrkakereskedknl.
Visszaolvasva az eddig rtakat, az els gondolatom ez volt - na ezt a gyereket biztos jl lefizette a Kawasaki, hogy ilyen szpeket rjon a motorjaikrl. Gyorsan leellenriztem a szmlaegyenlegem, de nem lttam jvrst. Egyszeren a mai sportmotorok mr szria llapotban annyira jk, hogy nagytval kell keresglni a hibkat rajtuk.
Figyelem: A mai sportmotorok elssorban a plyn rzik otthon magukat, de rthet okokbl legtbben mgis utcn hasznljuk ket. va intenk mgis mindenkit attl, hogy a kzutakon tesztelje nmaga s motorja teljest kpessgt. Higgytek el, nem ri meg a sajt s a kzlekeds tbbi rsztvevjnek letvel hazardrozni. A szguldozsra ott vannak a versenyplyk, igaz hogy sokak szmra messze vannak, ugyanakkor biztonsgos krlmnyek kztt jval lvezetesebb motorozsi lehetsget nyjtanak, olyan lmnyt, amit a kzutakon sosem fogsz megtapasztalni.
Szerencsre egyre tbb keresked biztost plyamotozsi lehetsget a vsrli szmra. Kawasaki tulajdonosok szmra j hr, hogy idn mg hrom alkalommal hzhatjk ingyenesen a gzt. A Hungaroringre szervezett esti motorozs rszleteit
itt olvashatjtok.
- Tompi