
Oldalnzetbl egsz emberes mret motorkerkprnak nz ki
Cifrn hangzik, hogy a CBR125R a Honda rlistjn a szupersport gpek kz kerlt, pedig ebben nincs semmi klns. A Honda a versenyzknek sznja a nyolcadliteres CBR-t, vagyis a versenyzpalntknak. Hiszen mg csak 16 ves, s ha kezben az A1, trvnyes keretek kztt ennl ersebb gpet mg nem is hajthat.
s lett a CBR125R
Az NSR125R kttem versenygp gyrtst 2003-ban befejezte a Honda. A keletkezett r betltsre 2004-ben megszletett a 125-s kategria ngytem sportgpe, a CBR125R, mely mr bemutatsa vben tarolt a kategrijban, 2006-ban pldul a legkelendbb motor volt Angliban. Hrom v gyrts utn a Honda zld irnyelvt kvetve elrkezett a vltoztats ideje.
A tatarozs els szm indoka az volt, hogy az Euro3-as kvetelmnyek maradktalan teljestse vgett zemanyag-befecskendezses lett , s ha mr gyis hozznyltak, ki is pofoztk a klsejt. A lehetsgekhez mrten azrt igyekszik hasonltani a nagy gpekre. A fnyszrkat az istentett CBR600/1000RR stlusban terveztk t, hogy szupersport gphez mrten morcos klst kapjon, s felhasznltk a nagyok fnyezsi smit is. A 2007-es CBR125R termszetesen hondapirosban (fekete szrny logval), valamint kkben, feketben s fehrben vsrolhat meg.

13,6 LE. Az els jogsihoz ennyi jr
A motorrl annyit, hogy a 125 cm³-es, ngytem, egyhengeres, vzhtses blokkot 2007-tl mr nem karburtor, hanem PGM-FI elektronikus zemanyag-befecskendez tpllja. Az egy hengerben tovbbra is mindssze kt szelepet mozgat a fell fekv vezrmtengely, ami a jvben mg ad lehetsget a fejlesztsekre. 13,6 LE-jt 10 000-es percenknti fordulatszmon hozza, a fordulatszm-tartomny vge kicsivel 12 000 felett van. Teljesen csak az els ngy sebessgben prgi ki magt a motor (sk ton).

CBR600RR. Illetve iz... CBR125R
Vrosban elg hrom sebessg, orszgton ngy. Autplyn esetleg felkapcsolhatunk tdikbe, ha mr felgyorsultunk vgsebessgig, csak hogy ne prgessk hallra. Lejts autplyn jhet a hatodik, de a gyorstsnak tn jobbat tesz, ha resbe kapcsolunk. Az egyes pp csak elindulsra j, azonnal kapcsolom a kettest. A CBR125R hasznlhat fordulatszm-tartomnya 6000 s 10 000 1/min kztt mozog, de ha nyomatkbl akarunk kzlekedni, egy pillanatig se engedjk a fordulatszmot 7500 al. A gyorsulst nyakfjdtnak nem neveznm, de azrt pp elg lendletesen lehet vele kzlekedni a vrosban. A piroslmps indulsokkal sincs problma, az autk jcskn htul maradnak. Viszont a dinamikus gyorsts nem az erssge, az orszgton cammog teheraut elzshez kmletlenl vissza kell vltani. A vlt igazn remek, csendesen, knnyedn s pontosan vlt. A kuplung szuperknny, felvltskor kuplungols nlkl is elvan a motor, ezzel megsprolhatjuk a lendletvesztst.

Tzforr motorral ne parkolj szraz fben!
Egyhengeressge ellenre meglepen egyenletesen jr. Ez nem vletlen: van benne egy gyesen megszerkesztett kiegyenslyoztengely. Mg a hanggal sincs problma. Komoly, emberes hangja hallatn kicsit visszavesznek a kis CBR-rel vicceldk. Indtsra ott az nindt, de egsz meglepdtem, hogy nincs run-stop kapcsol, azaz a gyjtskulccsal tudjuk lelltani a jr motort.

A 200 azrt mersz
Hatodikban 125-tel repesztek. A Honda legkisebb sportmotorjn a fordulatszmmr mutatja a 11 000-es vonalkt kstolgatja. Ennyi, nincs tovbb. Ennl a tempnl ha nem lenne szlvd, az se okozna nagy problmt, de ha befekszem a kicsinyke manyagdarab mg, mg nhny millimterrel feljebb tudom imdkozni a kilomterra mutatjt. A vgsebessg nagyban fgg a szlviszonyoktl is, de egy kamion szlrnykban jl ki lehet hzatni.

A tanksapkval meg mihez kezdjek?
Marha takarkos. Mg 2,5 l/100 km-es rtkeket is rebesgettek a hasznlk, a Honda 2,57 liter/100 km-es adatot ad meg. Neknk elcsmcsogta a 3-at is, de meg is knoztuk. A 10 literes zemanyagtank mindjrt nem is olyan kicsike. Volt viszont valami, amit nagyon nem szerettem. Mg ha ritkn kell is tankolni, a tanksapka az ember kezben marad, vagyis helyet kell neki keresni a ktoszlopon, mg feltltjk a gpet.

675 mm sovny

A komoly hang a rozsdamentes acl dob mve

Ell egy trcsa, kt dugattyval.
Ennl kevesebb mr nem lehet
A kltsgeket a vzon s a lengvilln igyekeztek cskkenteni. Ezek aclbl kszltek, s igen egyszer kivitelek. A hts kzponti rugs tag nem llthat, s a 31 mm-es, hidraulikus els tel sem. Utcra j az alapbellts, de versenyplyra mr nem elg feszes, de ht nem is ez a termszetes kzege. Az extra 17-es kerekek - ell s htul is - igazn szpek, de a virsli gumik nevetsgesen hatnak. A fkek - ell s htul is - hidraulikus trcsafkek. Ell egy 276 mm-es trcsa figyel ktdugattys nyereg trsasgban, htul meg egy 220-as, amit egy dugattycska kpes szrakoztat mdon blokkolva meglltani a poros ton.
Kicsi, knny s kezes. Az egsz motor - zemanyag, meg a tbbi tltelk nlkl - nincs 120 kil, s az lsmagassg is egszen bartsgos, 776 mm. Mindkt rtk kifejezetten kezdbartnak szmt, mr ha nem ntt tl nagyra a tini. tlagnl magasabb kollgm alatt mr viccesen nzett ki, de meggyzen hajtogatta, hogy mg neki sem hasznlhatatlan. A lbtartk is szerencss helyre kerltek, lblettelnl sincsenek tban.

A CBR125R legsportosabb rsze az utasls
Abban megegyeztnk, hogy knyelmesebb, mint amilyennek ltszik. A sportossgot imitl megjelens ellenre a kormny kicsit se sportos, inkbb knyelmes, felegyenesedett lspozcit engedlyez, ahogy a rugzs is inkbb lgyan nyeli a huplikat, mint sportosan feszes. Ha valami sportos, akkor az a kemny ls. A nagy sportgpek utn gondoltam, a hts ls al (ez a nyithat) egy U-lakaton kvl mst berakni mr nem lehet, de egszen elcsodlkoztam, mikor felnyitottam a hts lst. Mert ott volt alatta egy elssegly csomag, a gyri szerszmos kszlet, meg egy j vastag kezelsi kziknyv, amit gondolom, senki nem akar magval vinni.

Ez a kihvs
Jkat kanyarodni a kis CBR-rel? Ebben van egy kis kihvs, de nem lehetetlen. A kezdetben kis llekvesztknt imbolyg gpen kis gyakorls utn mr nincs biztonsgban a lbtart, de mg a kipufogdob felfogatsa sem. A csizma orrra meg mg egy lendletesebb krforgalomban is jobb vigyzni. A CBR125 kupsok meg legendkat tudnak meslni, hogy fogy el alattuk a motor a Hungaroringen rendezett hatkrs versenyen.

A lmpkon kvl a nagyokra emlkeztet az idom kzepre festett, a lgbelpt utnz V forma is

Mg egy ilyen kis furgonba is elfr, ezrt vegyetek r
j ers lakatot, mert HISS a kis CBR-hez mg nem jr
A CBR125R lenne az idelis kezdmotor? Mert mi fontos egy kezdnek? Nincs mit szpteni, elssorban az r. Az els motorra nagy nehezen sszekuporgatott forintok mellett mg meg kell venni az els motoros felszerelsgarnitrt is, vagyis, bukt, kesztyt, dzsekit, jobb esetben csizmt, gatyt, vesevdt, gerincprotektort is. A CBR125R 819000 Ft-os regads rval nem a legdrgbb, de nem is a legolcsbb. Csak a Hondnl van 170 000 Ft-tal! olcsbb vlaszts, br a leveghtses, porlaszts oldszkl CG125-hz kpest a CBR125R tnyleg versenyparipa. No meg a haverok szemben is elegenden kl kls sem mellkes. A kis CBR-t mindenesetre vrosban a legjobb hasznlni. El tudom kpzelni, hogy micsoda rm lehet egy CBR125-tel iskolba-munkba jrni. Csak aztn nehogy tl nagy legyen az a kerl...

Mszaki adatok
Motor: egyhengeres, ngytem, vzhtses, SOHC, hengerenknt ktszelepes
Lkettrfogat: 124,7 cm³
Furat x lket: 58 x 47,2 mm
Kompressziviszony: 11:1
Teljestmny: 13,6 LE 10 000 1/min-nl
Nyomatk: 10,6 Nm 8250 1/min-nl
zemanyag-ellts: PGM-FI elektronikus zemanyag-befecskendez
Vlt: hatfokozat
Kuplung: olajfrds, tbbtrcss, bovdenes mkdtets
Vz: aclcs hdvz
Els futm: 31 mm-es teleszkpvilla, 109 mm-es rugttal
Hts futm: kzponti rugstag, 120 mm-es rugttal
Kerekek: U keresztmetszet, hatklls alumnium felni
Gumik: 80/90-17M/C ell, 100/80-17M/C htul
Els fk: 276 mm tmrj fktrcsa ktdugattys fknyereggel
Hts fk: 220 mm-es fktrcsa egydugattys fknyereggel htul
Mretek (H x Sz x M): 1920 x 675 x 1070 mm
Villaszg/utnfuts: 25 fok/88 mm
Fordulkr sugara: 2,5 m
Tengelytv: 1294 mm
lsmagassg: 776 mm
Szabad magassg: 172 mm
Szraz tmeg: 118,9 kg
Feltlttt tmeg: 127,3 kg
zemanyagtank trfogata: 10 l
Szn: piros, kk, fekete