Mibe kerül ez nekünk?
Minden januárban nekiállunk és összeszedjük az éves bevételi tervet, a tervezett családi beruházások költségeit és a háztartás üzemeltetési költségeit. Évente készítünk egy családi költségvetési tervet. Ebben a motorozás egyre növekvő súllyal szerepel az utóbbi években.
Egy felmérésünk szerint a motorosok többsége évente 100-500 ezer forint között költ motorozásra. Feltételezem azonban, hogy többen azok közül, akik az adatokat megadták elsősorban az üzemeltetés és az utazás költségeivel kalkuláltak.
Mindenki más feltételezésekkel indul neki a túrázásnak és más igényei vannak. Mi általában nyugati irányba megyünk és külföldön túrázunk, mindig kettesben egy motoron. A lehető legkevesebb holmit visszük magunkkal és jól felszerelt, komfortos, két, vagy három csillagos szálláshelyeken alszunk. Azt tapasztaltam ugyanakkor, hogy az alapadatok Magyarországon belül is nagyon hasonlók. Amikor egy túra költségeit nagy vonalakban akarom kalkulálni, akkor a következő alapadatokkal számolok:
Megtett kilométer arányos költségek |
Az én költségem Ft/km |
A Te költséged Ft/km |
A kilométerenkénti benzinköltség (250 Ft/liter, 6 liter/100 km) |
15,0 |
|
A kilométereknénti gumiköltség (60.000 Ft /6.000 km) |
10,0 |
|
Fékbetét (40.000 Ft/12.000 km) |
3,3 |
|
Olajcsere (6.000 Ft/10.000 km) |
0.6 |
|
Szerviz (10.000 Ft/6.000 km) |
1,5 |
|
Összesen |
30,0 |
|
A fentiek alapján 1.000 km gurulás költsége az amortizáció nélkül 30.000 Ft, vagy 500 km költsége 15.000 Ft és utassal ez is két főre vonatkozik.
Napi költségek egy főre |
Az én költségem Ft/fő/nap |
A Te költséged Ft/fő/nap |
Szállásköltség (30 EUR/fő/éj, vagy 7.500Ft/fő/éj) Ezért a pénzért két, vagy három csillagos kétágyas szállodai elhelyezésre számíthatsz, reggelivel, törülközővel, zuhanyozóval és WC-vel a szobában. |
7.500 |
|
Étkezések és italok költsége (30 EUR/fő/nap, vagy 7.500Ft/fő/nap) Ebbe belefér a napi egyszeri kiadós éttermi étkezés egy olcsóbb helyen és egy útmenti gyors étkezés, valamint a könnyű reggeli, vagy tízórai, víz, kávé. |
7.500 |
|
Belépődíjak, autópálya díjak, hűtőmágnes és egyéb fizetendő apróságok. |
5.000 |
|
Összesen |
20.000 |
|
Ha ketten megyünk egy motorral, mondjuk napi 300-400 km közötti távolságot, aminek a km arányos költsége 10.000 Ft, akkor az egy napi költségünk két főre nagyjából napi 50.000 Ft/nap/2 fő.
Két módon variálhatunk, a minőséggel, vagy a mennyiséggel. A szállás általában olcsóbb, ha több napra vesszük igénybe, a csillagtúrák szállásköltsége ezért általában lényegesen alacsonyabb, mint a körutazásoké, főleg ha nem tudjuk, hogy hol fogunk megállni éjszakára. Az apartmanokat hosszabb időre szeretik kiadni, komfortfokozat szempontjából megközelítik az olcsóbb szállodákat, de az jó esetben fele a szállodai áraknak. Hollandiai szállásunk 1 hétre mindössze 50.000 forintba került kettőnknek, tehát közel 7.000 forintba, miközben rendesen 15.000 forintot számolunk két főre egy éjszakára.
A másik megoldás a camping, ahol a lakókocsikban szintén fele áron kapunk szállást, az ott töltött időtől majdnem függetlenül (egyszeri takarítási költség fix összeg). Itt le kell mondanunk némi kényelemről és az időjárás viszontagságainak is jobban ki vagyunk téve, viszont jelentős a megtakarításunk.
Még ennél is többet takarítunk meg a szálláson, ha sátrazunk. Ez plusz felszereléssel és időveszteséggel jár, a tetejébe még kevésbé kényelmes, de két főre általában negyed annyiból kihozható, mint az olcsó szálloda, tehát 10.000 forint/két fő alatt.
Ugyancsak lehet megoldás a vadkemping, vagy a szabad ég alatt alvás, különösebb felhajtás nélkül. Ebben az a csapda, hogy kevésbé kényelmes, nem is biztonságos, az embert gyakran zaklatják. König Zoli pld. a 2005. decemberi Motomix magazinban számolt be arról, hogy ezt a technikát a campionggel keverve hogyan motorozott 9 nap alatt 7.700 kilométert. Csak egyszer rabolták ki Portugáliában a tengerparton hajnali négykor, de akkor 200 Eurót fizetett, ami 5-7 napi szállodára is elég lett volna. G. W. Frazier, aki a világot már többször körbemotorozta azt írja a könyvében, hogy a ő vidéki temetőket részesíti előnyben, mert azokban általában zöld és puha a fű és illatosak a friss virágok. A városiakat kevésbé kedveli, mert azok tele vannak az éj sötétjében vadászó négylábúakkal. (Everything you need to know, Motorcycle touring, 2005, 108. oldal)
A hagyományos megoldás, a régi szép időkből, hogy mindent magunkkal viszünk a motoron kevésbé működik. Ha spórolni akarunk, akkor az éttermek és a benzinkutak helyett az olcsóbb szupermarketekben kell bevásárolnunk az élelmiszert. A reggeli gyakran benne van a szállás árában. Egy pár gyümölcs is megteszi. Délben elég lehet a reggel bevásárolt alapanyagokból elkészített szendvics és egy délutáni egyszeri meleg étellel megvagyunk aznapra. A csillagtúrázók az apartmannal megint jobban járnak egy kicsit, mert főzhetnek maguknak és raktározni is tudnak, a tapasztalatom szerint azonban ilyenkor gyakran meggondolatlanabbul vásárolunk és túlkészletezünk.
Üdítők helyett ihatunk vizet. Vízből egyébként is sok kell, mert az utazás során a meleg ruhában könnyen kiszáradunk.
Visszanézve nagyobb utazásaink költségvetését több váratlan kiadást találtam, amelyek közül néhány jellemző volt és vagy elkerülhető lett volna, vagy jobban felkészülhettünk volna rá. Nézzünk néhány példát:
Elfújta a szél A legnagyobb anyagi veszteség akkor ért, amikor a motorunkat ellopták két főre való teljes felszereléssel egy közel két hetes túra közben, otthonunktól kb. 1300 kilométerre. CASCO nem volt rajta, csak az utazási poggyászbiztosítással élhettem volna, de a biztosító előre jelezte, hogy számlákkal kell igazolnom, hogy milyen holmikkal rendelkeztem, ezért aztán nem is invesztáltam további kb. 25.000 Ft-ot, ami a holland rendőrségi jegyzőkönyv lefordításához kellett volna. A veszteség kb. 3 millió forint volt, a pótlása új holmikkal nagyjából 5 millió lenne. A hazautazás költsége ilyen távolságról ugyancsak százezer forintokban mérhető.
Azóta
-
biztosítást kötök a motorra,
-
jobban vigyázok arra, hogy hol hagyom
-
ha felszerelést vásárolok, akkor megőrzöm a számlákat
Extra segítség Még először túráztam a Garda tó környékén Olaszországban, amikor a gumim vászonig kopott és abszolút balesetveszélyessé vált, mer nem figyeltem arra az induláskor, hogy még hány kilométer van benne. Szerencsémnek tarthattam, hogy Riva del Gardában van egy jól felszerelt szerviz, ahol egyáltalán ki tudták cserélni, de kénytelen voltam azzal a Dunlop pályagumival beérni, ami éppen raktáron volt. 80.000 Ft-ot fizettem a gumiért, ami akkora összeg volt, hogy a szerviz már ingyen szerelte fel. Én lehettem a legjobban tapadó túramotoros a következő 5.000 kilométeren, amikorra a puha hátsó szétkenődött Európa útjain és vehettem a következőt. Eddig minden idényben előfordult, hogy valaki a csoportból azért maradt ki, mert a gumija elfogyott egy hosszabb túrán. Hasonló helyzet még a fékbetétekkel szokott előfordulni.
Azóta
-
figyelek a gumik állapotára és beleszámolom a következő túra hosszát is a gumi élettartamába, időben cserélek
-
rendszeresen ellenőriztetem a fékbetétek állapotát.
Biztos úr kérem ... A közlekedési szabályok megszegése miatt szerencsére nem sok esetben fizettünk, de átlagosan minden harmadik túrán előfordul, hogy beleszaladunk valamibe. Franciaországban 25.000 Ft-ot fizettünk egy egyirányú utca miatt, közel annyit, mint valaki más egy rendetlenül feltett bukósisakért. Ausztriában az előzés egy bekamerázott alagútban 10.000 Ft-ba került, de az egész csapatnak, mert mindenki megelőzte az előttünk szabályosan 50-nel haladó személyautót. Legelső motorommal amikor legelőször mentem túrázni és kigurultam a Gerecse mellékútjairól a 100-asra, nem vettem észre, hogy az egyébként egyáltalán nem lakott erdős terület Tatabánya belterületének számít és rögtön el is vették a jogosítványomat fél évre.
Az alábbiakban összeszedtük és táblázatba forgaltuk a leglényegesebb költségtényezőket, amelyekkel számolunk, amikor az éves költségvetési terveket készítjük. A mi számításunk a szükséges beruházások amortizációját is figyelembe veszi és így hosszab távon reálisabb képet fest a kötlségekről.
A végeredményt ebben a táblázatban nézheted meg: (katt a könyvre a letöltéshez)
Az Excel táblázat két munkalapot tartalmaz, az elsőn a saját adataidat adhatod meg, míg a második egy minta, amelyet többé-kevésbé reális számokkal töltöttünk fel a saját tapasztalataink alapján. Igazán azonban akkor veszed hasznát a számításoknak, ha letöltöd, majd a saját adataiddal kitöltöd a táblázatot és így elemzed az eredményeket.
A táblázatban csak a sárga színű cellákat módosítsd, a többi számításokat, vagy hivatkozásokat tartalmaz. Az adatokat kedved szerint variálhatod, hogy a végén testreszabott eredményt kapj.
A számításokban a következő feltételezésekkel éltünk:
- Nincs infláció.
- A beruházási költségeket egy amortizációs időszakra osztottuk szét - ugyanúgy mint a vállalatok teszik ezt - annak érdekében, hogy relisabb képet kapjunk arról, hogy átlagosan mit is költünk valójábanegy évre, vagy egy kilométerre vetítve.
- Az amortizációs időszakban - ezt te adhatod meg években- a beruházások értéke lineárisan csökken. Az értékcsökkenés a valóságban sokkal meredekebb az időszak elején. Az új motor értéke például a megvásárlása utáni első évben nagyobbat esik, mint az azt követő években.
- A beruházásokat megismétled az amortizációs időszak végén, tehát, ha valami annyi éves lett, amennyit te amortizációs időszaknak megadtál, akkor újat veszel ugyanannyiért, mint az első esetben.
|