Motorszállítás vonaton
Praktikus dolog lehet úgy vonatozni, hogy közben a motorunk, vagy autók is velünk jön ugyanazon a vonaton.
|
|
A dolog úgy működik, hogy az indulás előtt egy órával felrakjuk az autót, vagy motort a gépjármű szállító vagonokra, ahol azokat rögzítik, miközben mi elfoglaljuk a helyünket a személyvagonokban. Az éjszakai járatokon hálókocsik vannak. Néhány óra múlva kiszállunk 600-1000 kilométerrel odébb, lehozzuk a gépeket és máris mehetünk tovább.
Legközelebb ma még csak Ausztriában és Németországban lehetőségünk van az ilyen menetrendszerű "autozug" szolgáltatás igénybevételére.
Tételezzük fel, hogy Bécsből Feldkirch-be megyünk. Ez 730 kilométer. Az egyszerüsített számítás szerint a vonattal és motorkerékpárral utazó két személynek a következő költségei lesznek ezen az úton:
A vasúti szállítás költségei |
Euro |
Vasúti jegy két főre (hálókocsi) |
158 |
Motorszállítás |
47 |
Összesen |
205 | Indulástól érkezésig 6 óra telik el, reggel felkelünk, felszállunk a motorra és megyünk. A hátránya a dolognak a kötött menetrend.
Ugyanez autópályán a következő módon számolható. Ezer kilométer motorozás költsége - amennyiben a motor amortizációjával nem számolunk - a következőképp foglalható össze:
A motorozás költségei 1.000 km-re |
Euro/1.000km |
Benzin (fogyasztás 6 liter/100km, benzin 1 EUR/liter) |
60 |
Gumi (300EUR/gumicsere, 1 gumicsere/10.000 km) |
30 |
Lánc (250EUR/lánccsere, 1 lánccsere/25.000 km) |
10 |
Szerviz (200EUR/szerviz, 1 szerviz/10.000 km) |
20 |
Összesen |
120 | A fenti adatok sok feltételezést tartalmaznak, amit át kell számolnod a saját motorodra. Ha az adataimat a Bécs-Fedkirch 730 kilométeres útra vetítjük, a költség 87.6 EUR. Indulástól érkezésig itt is kb. 7 óra telik el, időt nem nyerünk. Ehhez megállásokkal együtt 100km/óra sebességet kell teljesíteni, ami autópályán is elég megerőltető. Ha megérkezel, akkor pihenned kell egy éjszakát, ami nálam két főre további 60 EUR. Összesen tehát az én átlagos költségeimmel számolva közel 150 Euróba kerülne a 730 kilométeres út motoron. Az éjszajkázás költségét a vonatozáshoz is hozzá kell adni, ha nem éjszaka utazol.
A következő menetrendet Bécsben a Westbanhofon nyomta a kezembe az információs pult tevékeny ügyintézője, miután egy kiló prospektust végigböngésztem és az osztrák vasutak weblapjának minden egyes oldalát átnéztem, de ott csak lejárt menetrendeket találtam. Szerinte ez lesz érvényes 2005-ben. Az árak főszezonra és motorra vonatkoznak (az autó valamivel drágább).
Honnan - hová |
Motor EUR |
Személy EUR |
Járművek felrakása |
Indulás |
Érkezés |
Bécs Westbanhof - Feldkirch |
47 |
57 |
06:10 |
07:00 |
13:32 |
Bécs Westbanhof - Feldkirch |
47 |
79 |
21:10 |
22:20 |
07:16 |
Bécs Westbanhof - Innsbruck |
38 |
49 |
06:35 |
07:00 |
11:43 |
Bécs Südbanhof - Villach |
31 |
40 |
08:10 |
08:57 |
13:39 |
Bécs Südbanhof - Villach |
31 |
40 |
17:45 |
18:27 |
22:36 |
Bécs Westbanhof - Salzburg |
20 |
37 |
07:55 |
08:34 |
11:52 |
A német a DBB erre vonatkozó honlapján szépen rendezetten megtalálható a menetrend, amely rengeteg belföldi és külföldi utaztatási lehetőséget kínál.
A legjobb információforrásnak egy másik web lap mutatkozott, Von Martin Theodor Ludwig oldala, a nagyszerű és aktuális összefoglalója az autós és motoros vonatozásnak egész Európában.
Az osztrák vasutak honlapján nemrég szintén megjelent az "autozug":
Legutóbb a Tourenfahrer 2004 decemberi számában láttam egy ide vágó cikket a 2004/2005-ös ajánlatról, amiből a legfontosabb lapot idetettem jobb oldalra. | |
|