A terepmotorozás öt alapszabálya |
Öt egyszerű dolog, amit érdemes megjegyezni, főleg azért, mert mindegyikük ellentétes az ember természetes reakcióival, amikor először kezd el terepen motorozni:
- Emeld fel a fejed és nézz előre. Ne az akadályokat nézd közvetlenül előtted.
- Tempósan haladj.
- Hajolj előre, karjaid legyenek lazán behajlítva.
- Tartsd a motort az út felszinére merőlegesen.
- A hátsó féket és a motorféket használd lassításra.
1. Oda nézz, ahová menni akarsz |
Tartsd a szemed az exit ponton. Ez a minden járművezetésnél érvényes alapszabály itt is érvényes és követendő, annak ellenére, hogy az ember hajlamos lenne az ellenkezőjére. Ha azonban az előttünk álló terepakadályra, vagy víztócsára koncentrálunk, akkor valószinüleg annál fogunk elakadni. Ehelyett az utat, ösvényt, nyomvonalat kell nézni, amelyen továbbhaladunk majd az akadályon túl (exit pont). A motor természetes módon követni fogja az irányt, ahová nézel és könnyebben elkerüli az akadályokat.
Széles látószöggel figyeld a terepet. Minél több dolgot vegyél észre általában és minél kevesebbre fókuszálj. Az afrikai nyomkeresők ugyanezt a technikát használják a vadállatok felderítésénél. Ezzel lehetővé válik számodra, hogy a terepen mozgó dolgokat (állatokat, járműveket) észrevedd, az esetleges akadályokat időben elkerüld.
A természetes reakciód megint a lassú haladás, különösen, ha kavicsos, durva terepen kell áthaladnod. A helyes technika az, hogy a veszélyes terepszakasz előtt lassítasz, majd azon enyhén gyorsulva haladsz át. Ha a motor nagyokat mozog oldalra, akkor adj egy kicsit több gázt. Ha túl vagy a durva szakaszon, akkor megint lassíthatsz.
A motor stabilitása nagy mértékben függ az előrehaladás sebességétől. A gyorsabb haladás segít leküzdeni a rossz útfelületet. Általában ha a motor gyorsabban halad, jobban kiegyensúlyozott, stabilabb lesz, jobban irányítható. A lassú haladásból adódó oldalirányú mozgásoktól te is bepánikolhatsz, ezért a szakértők azt ajánlják, hogy menj egy kicsit gyorsabban, mint amihez kedved lenne. A következőket ajánlják:
- 10 - 40 km/óra autóval egyáltalán nem járható terepen
- 40 - 60 km/óra a nagyon rossz, keskeny, kátyús és nagy köves utakon
- 60 - 80 km/óra a tipikus földutakon, amelyek többnyire egyenesek és ésszerű tapadást biztosítanak
- 80 - 100 km/óra az egyenes, jó minőségű, jól tapadó és jól belátható földutakon (ha az út mellett nincs veszélyeket rejtő növényzet)
A kritikus szakaszok előtt lassíts, és inkább válts vissza, hogy legyen a motorban elég erő az enyhe gyorsításhoz.
Hajolj előre, a karod legyen lazán behajlítva.
Vigyázz, hogy a veszélyes szakaszok közeledtére ne görcsölj be, és ne merevedj meg. Hajolj előre, nézz szembe a nehézségekkel. Szorítsd a tankot a térdeiddel, karok behajlítva és rugalmasan megengedve a kis kormánymozgást, amint áthaladsz a veszlélyes szakaszon.
Ez annál fontosabb, minél rosszabb az út. Vidd a fenekedet előre és hajojl előre, de ne támaszkodj rá a kormányra, mert azzal az irányítást nehezíted. A karod legyen lazán behajlítva. A tankot szorítsd a térdeid közé és a bokád alatt támaszkodva állj a lábtartókon. Ezzel a tartással a tested segítségével ugyanannyit tudsz segíteni a kormányzásban,mint az első kerékkel. A felső tested laza legyen, mozogjon szabadon minden irányban.
Ha az út még rosszabb lesz, gyorsíts, mert ha lassítasz, akkor elesel. Keményen állj a lábtartókon, de a karod maradjon laza, ne húzd magad fel a kormányba kapaszkodva.
4. Tartsd a motort az útra merőlegesen |
A földút nem az a hely, ahol bedöntünk és ellenkormányzunk. Tartsd a motort függőlegesen, illetve mindig az útra merőlegesen. Ez azt jelenti, hogy a kanyarokat lassabban kell bevenned, de a sebesség ráér majd később.
Amikor már gyakorlottabb vagy, akkor lehet gyorsabb kanyarokkal próbálkozni. Ennek az a titka, hogy a kanyar külső felére eső lábadra helyezed a testsúlyodat. Ez a motort a földre szögezi és megakadályozza, hogy a centrifugális erő miatt a hátsó kerék kicsússzon oldalra. Ehhez legegyszerűbb, ha felállsz a külső lábtartón. Ilyenkor a motort enyhén be is döntheted a kanyarban.
Egy ennél gyorsabb kanyarodási technik, amikor erőteljes gázadással a motort megfordítod magad körül, ezt azonban csak a nagyon könnyű endurókkal lehet megtenni.
Kevesebbet kell keményen fékezned, ha betartod a három alapszabályt:
- A kanyarokat és a nehezebb szakaszokat a jól ismert ökörszabály szerint küzdd le: "Lassan be - gyorsan ki."
- Tekintet magasan, nézz előre messzire az útra.
- Defenzíven vezess, vagyis mérd fel a lehetséges veszélyeket.
A fékezéshez csak a motorféket és a hátsó féket használd. Az aszfaltúthoz képest kevésbé nagy gond, ha az első kereket blokkolásig fékezed, de az első féket csak akkor használd, ha nagyon kell, akkor is fokozatosan és óvatosan. Ha leblokkol a kerék, azonnal engedd fel a féket.
Ha sokat jársz terepre, akkor a lábtartóról szereld le a gumibetétet.
Ha elsajátítottad a terepezés alapjait, a következő kihívás a beláthatatlan magaslatok és kanyarok veszélyeinek felismerése lesz. A szabály itt is ugyanaz, mint az aszfaltozott közúton - a sebességedet a belátható útszakaszhoz igazítsd. Ha túl gyorsan mész, és ezért későn veszel észre valamit, akkor bajba kerülhetsz.
Áthaladás sáros szakaszokon |
Ennek nincs se nagy titka, sem egyszerű szabálya. Általában a sáron lassan haladunk át, lábbal támasztva a motort. Ha a sár nem túl mély, akkor átmehetsz rajta felállva is, de ilyenkor hátra helyezd a testsúlyodat, hogy az első kerék ne ássa be magát. A nekifutásból gyorsan áthajtás általában nem segít, különösen a nehezebb motorok esetében nem ajánlott. Helyette az előre tekintés, lassú egyenletesen gyorsuló előrehaladás szokott bejönni.
Ellenőrizd a hűtőrácsot, hogy ne borísa be a sár, mert a motor túlhevülhet.
A sérülések elkerülése érdekében a következő védőfelszerelés ajánlott terepre:
- a bukósisak, a szemüveg és kesztyű nyilvánvalóan szükségesek
- erős csizma, amely jól védi a bokádat
- hosszú szárú erős motoros nadrág, a farmer nem elég
- térdvédők - vagy a nadrágban, vagy kiegészítőként
- felső lábszárvédő - általában a hosszú nadrág része
- motoros kabát könyök és vállvédővel
A terepezés meleg időben, alacsony sebességek és gyakori megerőltető mozgás mellett elég izzasztó gyakorlat. Gondolj erre, amikor a motoroskabátot kiválasztod. |