motorblokk
Üdvözöllek honlapomon
Üdvözöllek honlapomon!
 
Az oldalon megtalálhatsz mindenféle motoros hírt,egy-két tesztet,vezetés-
tecnikai cikkeket,informá-ciót és híreket a
2007-es Dakar
Rallyról,valamint egy motoros GYIK-et,amiben
a motorokkal kapcsolatos műszaki fogalmakkal lehet ismerkedni.
Kellemes böngészést!
 
 
 
 
Motoros dolgok
 
Dakar Rally 2007
 
Ringek
 
Paintball
 
Szavazás
Milyen fajta motorod van?

Sport
Naked
Cross
Enduro
Chopper
Quad
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Linkek

  

 

 

 

 
Quad
Tartalom
 
Túramotorozás
Túramotorozás : Terepgyakorlatok

Terepgyakorlatok

Terepen motorozni érdekes kihívás, más minta sima aszfalt és most, hogy lenne mivel oda menni, érdeklődve olvasom az ezzel kapcsolatos tanácsokat. Megosztanék veletek egy csokorra való tippet és trükköt, amit a szakértők írtak.

 

 A terepmotorozás öt alapszabálya

Öt egyszerű dolog, amit érdemes megjegyezni, főleg azért, mert mindegyikük ellentétes az ember természetes reakcióival, amikor először kezd el terepen motorozni:

  1. Emeld fel a fejed és nézz előre. Ne az akadályokat nézd közvetlenül előtted.
  2. Tempósan haladj. 
  3. Hajolj előre, karjaid legyenek lazán behajlítva.
  4. Tartsd a motort az út felszinére merőlegesen. 
  5. A hátsó féket és a motorféket használd lassításra.

 1. Oda nézz, ahová menni akarsz

Tartsd a szemed az exit ponton. Ez a minden járművezetésnél érvényes alapszabály itt is érvényes és követendő, annak ellenére, hogy az ember hajlamos lenne az ellenkezőjére. Ha azonban az előttünk álló terepakadályra, vagy víztócsára koncentrálunk, akkor valószinüleg annál fogunk elakadni. Ehelyett az utat, ösvényt, nyomvonalat kell nézni, amelyen továbbhaladunk majd az akadályon túl (exit pont). A motor természetes módon követni fogja az irányt, ahová nézel és könnyebben elkerüli az akadályokat.

Széles látószöggel figyeld a terepet. Minél több dolgot vegyél észre általában és minél kevesebbre fókuszálj. Az afrikai nyomkeresők ugyanezt a technikát használják a vadállatok felderítésénél. Ezzel lehetővé válik számodra, hogy a terepen mozgó dolgokat (állatokat, járműveket) észrevedd, az esetleges akadályokat időben elkerüld.

 2. Tempósan haladj

A természetes reakciód megint a lassú haladás, különösen, ha kavicsos, durva terepen kell áthaladnod. A helyes technika az, hogy a veszélyes terepszakasz előtt lassítasz, majd azon enyhén gyorsulva haladsz át. Ha a motor nagyokat mozog oldalra, akkor adj egy kicsit több gázt. Ha túl vagy a durva szakaszon, akkor megint lassíthatsz.

A motor stabilitása nagy mértékben függ az előrehaladás sebességétől. A gyorsabb haladás segít leküzdeni a rossz útfelületet. Általában ha a motor gyorsabban halad, jobban kiegyensúlyozott, stabilabb lesz, jobban irányítható. A lassú haladásból adódó oldalirányú mozgásoktól te is bepánikolhatsz, ezért a szakértők azt ajánlják, hogy menj egy kicsit gyorsabban, mint amihez kedved lenne. A következőket ajánlják:

  • 10 - 40 km/óra autóval egyáltalán nem járható terepen
  • 40 - 60 km/óra a nagyon rossz, keskeny, kátyús és nagy köves utakon
  • 60 - 80 km/óra a tipikus földutakon, amelyek többnyire egyenesek és ésszerű tapadást biztosítanak
  • 80 - 100 km/óra az egyenes, jó minőségű, jól tapadó és jól belátható földutakon (ha az út mellett nincs veszélyeket rejtő növényzet)

A kritikus szakaszok előtt lassíts, és inkább válts vissza, hogy legyen a motorban elég erő az enyhe gyorsításhoz.

 3. A helyes testtartás

Hajolj előre, a karod legyen lazán behajlítva.

Vigyázz, hogy a veszélyes szakaszok közeledtére ne görcsölj be, és ne merevedj meg. Hajolj előre, nézz szembe a nehézségekkel. Szorítsd a tankot a térdeiddel, karok behajlítva és rugalmasan megengedve a kis kormánymozgást, amint áthaladsz a veszlélyes szakaszon.  

Ez annál fontosabb, minél rosszabb az út. Vidd a fenekedet előre és hajojl előre, de ne támaszkodj rá a kormányra, mert azzal az irányítást nehezíted. A karod legyen lazán behajlítva. A tankot szorítsd a térdeid közé és a bokád alatt támaszkodva állj a lábtartókon. Ezzel a tartással a tested segítségével ugyanannyit tudsz segíteni a kormányzásban,mint az első kerékkel. A felső tested laza legyen, mozogjon szabadon minden irányban.

Ha az út még rosszabb lesz, gyorsíts, mert ha lassítasz, akkor elesel. Keményen állj a lábtartókon, de a karod maradjon laza, ne húzd magad fel a kormányba kapaszkodva.

 

 4. Tartsd a motort az útra merőlegesen

A földút nem az a hely, ahol bedöntünk és ellenkormányzunk. Tartsd a motort függőlegesen, illetve mindig az útra merőlegesen. Ez azt jelenti, hogy a kanyarokat lassabban kell bevenned, de a sebesség ráér majd később.

Amikor már gyakorlottabb vagy, akkor lehet gyorsabb kanyarokkal próbálkozni. Ennek az a titka, hogy a kanyar külső felére eső lábadra helyezed a testsúlyodat. Ez a motort a földre szögezi és megakadályozza, hogy a centrifugális erő miatt a hátsó kerék kicsússzon oldalra. Ehhez legegyszerűbb, ha felállsz a külső lábtartón. Ilyenkor a motort enyhén be is döntheted a kanyarban. 

Egy ennél gyorsabb kanyarodási technik, amikor erőteljes gázadással a motort megfordítod magad körül, ezt azonban csak a nagyon könnyű endurókkal lehet megtenni.

 

 5. Fékezés

Kevesebbet kell keményen fékezned, ha betartod a három alapszabályt:

  • A kanyarokat és a nehezebb szakaszokat a jól ismert ökörszabály szerint küzdd le: "Lassan be - gyorsan ki."
  • Tekintet magasan, nézz előre messzire az útra.
  • Defenzíven vezess, vagyis mérd fel a lehetséges veszélyeket.

A fékezéshez csak a motorféket és a hátsó féket használd. Az aszfaltúthoz képest kevésbé nagy gond, ha az első kereket blokkolásig fékezed, de az első féket csak akkor használd, ha nagyon kell, akkor is fokozatosan és óvatosan. Ha leblokkol a kerék, azonnal engedd fel a féket.

Ha sokat jársz terepre, akkor a lábtartóról szereld le a gumibetétet.

Ha elsajátítottad a terepezés alapjait, a következő kihívás a beláthatatlan magaslatok és kanyarok veszélyeinek felismerése lesz. A szabály itt is ugyanaz, mint az aszfaltozott közúton - a sebességedet a belátható útszakaszhoz igazítsd. Ha túl gyorsan mész, és ezért későn veszel észre valamit, akkor bajba kerülhetsz.


 Áthaladás sáros szakaszokon

Ennek nincs se nagy titka, sem egyszerű szabálya. Általában a sáron lassan haladunk át, lábbal támasztva a motort. Ha a sár nem túl mély, akkor átmehetsz rajta felállva is, de ilyenkor hátra helyezd a testsúlyodat, hogy az első kerék ne ássa be magát. A nekifutásból gyorsan áthajtás általában nem segít, különösen a nehezebb motorok esetében nem ajánlott. Helyette az előre tekintés, lassú egyenletesen gyorsuló előrehaladás szokott bejönni.

Ellenőrizd a hűtőrácsot, hogy ne borísa be a sár, mert a motor túlhevülhet.

 Védőruházat

A sérülések elkerülése érdekében a következő védőfelszerelés ajánlott terepre:

  • a bukósisak, a szemüveg és kesztyű nyilvánvalóan szükségesek 
  • erős csizma, amely jól védi a bokádat
  • hosszú szárú erős motoros nadrág, a farmer nem elég
  • térdvédők - vagy a nadrágban, vagy kiegészítőként
  • felső lábszárvédő - általában a hosszú nadrág része
  • motoros kabát könyök és vállvédővel

A terepezés meleg időben, alacsony sebességek és gyakori megerőltető mozgás mellett elég izzasztó gyakorlat. Gondolj erre, amikor a motoroskabátot kiválasztod.

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Idő
 
Számláló
Indulás: 2006-11-02
 
Programajánló
  • 2007 szept.14.
  • EVO Gyorsulási Verseny
    Időpont: 2007.09.14., péntek
    Helyszín: Hungaroring

    2007 szept.15.

    IV. Motörbörze és kiállítás
    Időpont: 2007.09.15., szombat
    Helyszín: Tatabánya

    2007.szept.15.

    IV. Martfűi Motoros Buli
    Időpont: 2007.09.15., szombat
    Helyszín: Martfű, Zsófia-Vadnarancsos

  •  
     
     
    Chat
    Név:

    Üzenet:
    :)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
     
    Szavazás
    Legyenek-e az oldalon Foma-1 és/vagy MotoGP hírek és tabellák?

    Igen,legyen mindkettő
    Csak Forma-1 legyen
    Csak MotoGP legyen
    Ne legyen egyik se
    Leszarom
    Szavazás állása
    Lezárt szavazások
     
    Napi vicc

    A kamionsofő egy út menti étteremben bécsi szeletet rendel.Éppen elé teszik, amikor három bőrruhás motoros lép be,s egyikük se szó,se beszéd , elveszi a  sofőr tányérját és átviszi a saját asztalukhoz.A kamionos mukkanás nélkül fizet és távozik.

    -Figyelitek srácok-rikkant a legnagyobb hangú-ez vagy beszari,vagy nem tud bunyózni.

    -Valószínűleg vezetni se tud-szól közbe a pincér- mert épp most lapította palacsintává a motorotokat.

    További motoros viccek

     
    Naptár
    2024. Május
    HKSCPSV
    29
    30
    01
    02
    03
    04
    05
    06
    07
    08
    09
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    01
    02
    <<   >>
     

    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?