Ahogy közeledik az évad vége egyre nagyobb lesz a valószínűsége, hogy ázunk. Igyekeztünk hát összeszedni néhány dolgot, amit az esőben tapasztaltunk, abban a reményben, hogy segít majd nektek az őszi-téli túrákra való felkészülésben. A hét végére esőt mondtak majdnem egész Európában, de mi abszolút biztosra mentünk és az Alpokban teszteltük magunkat és felszerelésünket, hogy mennyire bírjuk a vizes motorozást.
Esőben a testünk melegen tartása a legfőbb kihívás. A víz kiváló hővezető, és az átázott ruha hamar kihűt minket, aminek megfázás, vagy rheumatikus bántalmak lehetnek a következményei. Ahhoz tehát, hogy könnyedén átvészeljük a nedves időt, jól fel kell öltöznünk és a csomagunkat, felszerelésünket is meg kell védenünk.
Alsó ruházat
Az alsó ruházat, trikók, alsó nadrágok, zoknik gyakran készülnek pamutból, mert az természetes, testbarát anyag. A pamutból készült holmik azonban ha beszívják a vizet, akkor meg is tartják. Kisebb mennyiségű verejték felfogására alkalmasak, de ha rendesen beleizzadunk egy ilyen holmiba, akkor a pamut hőszigetelő hatása azonnal megszűnik. Alsó öltözetnek ezért a szintetikus anyagból készült ruhák alkalmasabbak, ezek még vizesen is többször olyan jól tartják a meleget, mint a pamut. Esőben nagyon fontos a meleg zokni, különösen, ha a lábunkat szél éri.
Csizma
Az átázó csizma nagyon kellemetlen és szinte biztos meghűléshez vezet. Az enyém (4 éves Sidi) szerencsére még mindig nem ázik át. Egyszer egy 20 cm mély patakban gázoltam benne jó sokáig néhány fénykép kedvéért, akkor is csak lehűlt. Nekem azonban úgy tűnik szerencsém van, mert sokakat hallok panaszkodi a beázó csizmájukra. Az impregnálószereket kipróbáltuk, de nekünk a várt eredmény elmaradt. Ideiglenes megoldásnak jó lehet a vízálló anyagból készült huzat.
Esőruha
Az esőruhák között is szép számmal akadnak olyanok, amelyek átáznak. Azokat érdemes keresni, amelyeknek a belseje gumírozott. A gumiszerű tapintásukról ismered fel őket. Én az enyémet vitorlásboltban vettem. A hajósok szerintem jobban tudják, hogy mi a vízhatlan.
A két részes esőruhát javaslom, az egyrészesbe nagyon körülményes belemászni. Az esőruhába a csuklónál és a nyaknál szeret bemenni a víz. A nyakunk védelme különösen fontos, pláne, ha a szelet telibe kapja. Csak olyan kabátot és esőruhát vegyél meg, amit a nyakadnál rendesen be tudsz kapcsolni, gombolni, zipzárazni és gallérja többé-kevésbé illeszkedik a sisakodhoz.
Esőben mindenképp vedd fel a vesevédőt, még akkor is, ha úgy gondolod, hogy nagyon sok réteg van rajtad és meleged lesz. Alternatívaként legalább Voltaren kenőcsöt vigyél magaddal .
Nadrág
Még ha Cordura ruha van rajtunk, akkor is kell az esőnadrág. Ha jó a szélvédelmed, akkor a nadrág viszonylag kevés vizet kap – bár ez motoroknál ritka – ugyanakkor a vizes üléstől azonnal átázik a naci feneke. Az esőnadrágok közül az a típus a legkényelmesebb, amelyet oldalt zipzárral fel lehet nyitni. Úgy is mondhatnám ennek a legkevésbé kényelmetlen a felvétele. Ügyelj rá, hogy elég bő legyen ahhoz, hogy a csizmát és a vastag protektoros nadrágot is bele tudd húzni. Ha esik, a nadrágot a csizma szárára kívülről kell ráhúzni, hogy ne folyjon be a víz a szárán. Ezt csak azért mondom, mert én normálisan a nadrágot szeretem belül hordani.
Kesztyű
A legfontosabb dolog: legyen nálad tartalék kesztyű. Esőben a műanyag téli motoros kesztyűket szeretem hordani, és nekem ezek eddig bejöttek. Annyira, hogy síelni is a ezekkel járok. Zoli cérnakesztyűt használ és vastag gumikesztyűt húz fölé. Ez nem ázik be, de a keze beleizzad és a végeredmény ugyanolyan kellemetlen. Esőben a bőrből készült nyári kesztyű volt a legrosszabb, mert nem csak felszívta a vizet, hanem amikor megszáradt a belső felülete smirglihez hasonló durvává vált. A bőrnek ezen túl kellemetlen szaga lett és a víz a festékanyagot is kioldotta belőle, amitől meg a kezem állandóan koszos volt. Ugyanúgy, mint a csizma esetében itt is fontos, hogy a kesztyűre húzzuk rá az esőruhát, hogy a víz ne szivároghasson be a csuklónknál.
Bukósisak
A bukósisakot úgy kell kiválasztani, hogy ne folyjék bele a víz. Lehetőleg akkor se csöpögjön az orrunkra, ha a plexi egy kicsit nyitva van. Tudom, hogy ezt nehéz tesztelni és még ugyanolyan gyártó más típusai is eltérően viselkednek, de ez akkor is legyen fontos szempont a sisakod kiválasztásánál.
A sisak másik problémája esőben az, hogy gyakran bepárásodik. Erre kitalálták a páramentes dupla plexit, ami valóban működik, csak a hirtelen hőmérsékletváltozástól homályosodik el, például, ha alagútba hajtasz. Ugyanilyen jó, ha kicsit felnyitod a (zárt) sisakon a plexit, mert a huzat elviszi a párát. Kipróbáltuk egy páramentesítő spray-t szimpla plexire, de nekünk az befújva is ugyanúgy párásodott.
Tanktáska
A tanktáska átázik. Legalábbis én erre a következtetésre jutottam azután, hogy többet is kipróbáltam, olcsót, drágát egyaránt. Legelőször a zipzáraknál megy be a víz, amiből általában sok van a táskán. Az enyémen a zipzár textil szegélye olyan, mint a szivacs és a felszívott vizet azonnal továbbadja a térképnek. A táska víz elleni védelmére általában adnak egy tartozék esőhuzatot. Én legjobban azt az átlátszó vastag műanyag huzatot kedvelem, aminek az anyaga a felfújható strandlabdáéhoz hasonló. A huzat legyen nagyon szorosan rögzíthető, mert menet közben felkapja a szél, vagy a plexi mögötti vákuum, és tényleg olyan lesz, mint a strandlabda.
Az átázott térképet rendbe lehet hozni, ha teljesen széthajtogatjuk, és úgy tesszük ki száradni (padlóra, korlátra, szekrény tetejére, stb.). A papír gyorsan kiszárad és reggel már általában megint lehet használni rajta a filctollat.
Dobozok, táskák
A dobozokban zárható szájú műanyag zsákokban tartjuk a ruháinkat. Ez a csomagot rendezetté teszi és megmenti a beázástól. Ha nincs doboz, akkor a vízhordó zsákot ajánlom, amivel eddig csak jó tapasztalataink voltak.
A felszerelésünknek állandó darabja a hajszárító és az esernyő. A hajszárító egyszer különösen hasznos volt egy októberi estén, amikor azzal kellett felfűtenünk a jéghideg szállodai szobát.
Motorvezetés esőben
Esőben a gumi tapadása messze elmarad ahhoz képest, amit száraz úton tapasztalunk. A kopott gumi fokozottan csúszik, mert a vizet nem tudja kiszorítani maga alól. Vizes úton különösen veszélyesek a vízátfolyások. Ezeken nagy sebességgel áthajtva azt tapasztalhatod, hogy a motor lelassul (a hajtó kerék kipörög) és kormányozhatatlanná válik, amíg megint talajt nem ér a gumi. Fokozottan veszélyesek az aszfaltszőnyeg hibái, a két aszfaltszőnyeg találkozása az út közepe táján. Az útfelfestéseken, az útba épített fém elemeken, például a síneken csak átgurulni szabad és csak függőleges helyzetben.
Vizes úton tarts nagyobb követési távolságot.
|