Rövid válasz:
Egy mezei féknyerget a keréktengellyel párhuzamos csavarokkal rögzítenek a villaszárhoz. A radiális féknyereg felfogatás a kerék sugarával párhuzamos csavarokat használ. Gyakorlati haszna elsősorban a különböző átmérőjű féktárcsák könnyű cserélhetősége, a féknyereg kissé biztosabb, merevebb rögzítettsége és az emiatt lehetővé váló kis mértékű súlymegtakarítás, valamint a fékbetét enyhén kedvezőbb kopása.
Az új 1000RR-en féktárcsaátmérőt növeltek, jól látszanak az alátétek a felfogatásnál
Hosszabb válasz:
Manapság már rá sem bagózunk egy olyan sportmotorra, amin nem radiális fék van – mindent vivő divattá lett ez a fékfelfogatási megoldás. A lényege az, hogy a féknyerget tartó csavarok nem a kerék tengelyével párhuzamosak, hanem sugárirányúak. Ezért is hívják radiálisnak. Sugár = rádiusz -> radiális.
Mint oly sok technikai újítás, a radiális féknyereg felfogatás is a Grand Prix világából származik. Elsőként az Aprilia alkalmazta ezt a megoldást 250-es versenymotorjain, mégpedig azért, hogy mindenféle bonyolult formájú távtartó nélkül könnyen, különböző vastagságú alátétekkel tudjanak más és más átmérőjű féktárcsákat használni. Körülbelül ennyi a számottevő gyakorlati haszna a radiális fékeknek, ami viszont utcai motoroknál mit sem számít. Vagy te szoktad cserélgetni a féktárcsádat attól függően, hogy túrázni, vagy szerpentinre mész? Ugye hogy nem? Úgyhogy lehet, hogy kiábrándító lesz, de nekünk, utcai halandóknak igazán életbevágó haszna nincs is az új sportmotorokon csillogó-villogó radiális fékeknek. Az újabb motorok csodálatosan adagolható féke nem azért ilyen jó, mert a féknyerget tartó csavarokat elforgatták 90°-kal. Egy mai technikai szinten lévő fékrendszer még a hagyományos módon rögzített féknyergekkel is legalább ennyire hatásos és jól adagolható lenne.
Beszélhetünk még radiális fék-munkahengerről. A lényeg itt is ugyan az: a fékfolyadék nyomás alá helyezéséért felelős henger (amely a fékkar végén van) nem párhuzamos a kormánnyal, hanem merőleges rá. Tehát a kormány sugarával párhuzamos.
2006-os ZX-10R radiális fék-munkahengerrel
És hogy miért kell féktárcsát cserélni? A különböző versenypályák eltérő követelményeket támasztanak. Egy kanyargós, dinamikus pályán, mint pl. Assen, a csapatok kisebb átmérőjű féktárcsát használnak, ugyanis itt nincs szükség oly nagy fékerőre, inkább a kisebb rugózatlan tömeg a fontos, hogy a hosszú, gyors kanyarokban könnyebben lehessen egyik oldaláról a másikra borítani a motort. Ilyenkor csak kiveszik a radiális felfogatású nyergek alól az alátéteket, és máris mehet a helyére az új kerék, a kisebb átmérőjű tárcsával.