Bemutató: Ducati Hypermotard 1100/1100S
2007.09.18. 14:27
Miként lehet körülírni egy igazi supermotót? Könnyű, nyomatékos, egyhengeres kalapács blokk hajtja, elöl nagy, egytárcsás fékkel rendelkezik, széles kormánya van, 17 colos kerekeken és sportos abroncsokon gurul. Mi akkor a Ducati Hypermotard? Közepesen nehéz, kéthengeres L2-es blokk dübörög benne, elöl dupla tárcsás fékrendszere van, de a kormánya valóban széles. Ezek szerint nem is supermoto, vagy mégis?
Powerslide
A kéthengeres supermoto feltalálása nem a Ducati érdeme. Anno amikor létrejött az eredetileg egyhengeres gépekből álló motorkategória, még enduró gépekből építették át őket, sokszor házilag, egyedi készítésű alkatrészekkel. Később a KTM megkezdte az egyhengeres (LC4) supermotók sorozatgyártását. Az osztrák cég volt az, aki megteremtette a kéthengeres supermotók alapját is az LC8 950 SM változatával, majd jött a BMW a HP2 Megamotóval. Ezzel nagyjából vége is a nagyköbcentis kategória kínálatának. Az olaszok úgy gondolták, elfér még ide egy versenytárs, ezért a Ducati megalkotta a Hypermotardot, a városi forgatag és a hegyvidéki kanyarok rémét.
Először a 2005-ös Milánói Nemzetközi Motorkerékpár kiállításon került a porondra a Hypermotard. A visszajelzések olyannyira kedvezők voltak, hogy egy évvel később már a szériagyártásra érett modellt láthattuk ugyanitt a Ducati standon. A sorozatgyártás azonban csak tavasz végén indult be, és idén nyártól vehették át az első szerencsés megrendelők motorjaikat.
A kétszelepes blokk 90 lovas
A Ducati nemrég megújult, 1100-as, léghűtéses, hengerenként duplagyújtógyertyás és kétszelepes L2-es 90 fokos blokkja hajtja. A Multistradaból átemelt motor kellő nyomatékkal rendelkezik már alacsony fordulaton a brutális, 98 mm átmérőjű dugattyúknak köszönhetően, melyekhez rövid löketű hajtókar tartozik. Mindez számokban kifejezve 90 lóerőt (7750 ford./perc) és 103 Nm forgatónyomatékot jelent. A blokk szárazkarteres maradt, azaz szépen fog csörögni, mint egy kígyó, mivel a kuplunglamellák nem olajban futnak. A váltó meghajtófogaskerekei most új, könnyebb kialakítással készültek. A motort természetesen benzinbefecskendező eteti 45 mm-es szívótorkokon át, és katalizátoros, 2-1-2 rendszerű kipufogó őrködik a Hypermotard környezetbarát (Euro3-nak megfelelő) mivoltán. A dobok - hol máshol - a hátsó ülés alól bukkannak elő, hűen a Ducati sportmotor hagyományokhoz.
A dupla gyújtógyertyához - akárcsak a megelőző ezer köbcentis, léghűtéses blokk esetében - a hengerek égésterében elérhető kedvezőbb égési folyamatok miatt nyúltak a mérnökök. Nemcsak a fajlagos teljesítmény növekedett használatukkal, hanem a fogyasztás is csökkent, és a környezetet is kisebb terhelés éri a tisztább kipufogógázok következtében. A kompakt, könnyű L2-es blokk az egyhengeres supermotóknál semmivel sem szélesebb gép megépítését tette lehetővé, így félelmetes dőlésszögeket értek el a gyári tesztpilóták a bemutatók során.
Érdekes látvány fentről is a két kihajtott tükör
50%-kal kisebb szervizköltséggel jár a Ducati elmondása szerint.
A versenypályákon sem vall szégyent
A reklámfilm szerint a Hypermotard nyergében bárki az utak ura lehet. A motor irányítására széles, végeiben elvékonyodó alumínium kormány szolgál. Ez minden egyes mozdulatot pontosan, precízen visz át az első kerékre. A hosszú, supermoto szerű ülésben előre-hátra lehet mozogni. Az előre vitt súlyponttal a kanyarodást, a hátrahelyezettel pedig a kigyorsítást lehet elősegíteni. A pilótának nincs nehéz dolga a motor irányításával egyébként sem. A Ducati-védjegy térhálós csővázat és vázgeometriát versenypályákon fejlesztették tökélyre. Ehhez elöl egy 50 mm-es belsőcső átmérőjű Marzocchi villapár asszisztál, hátul pedig az egykarú lengővilla egy ZF Sachs rugóstagon ringatózik a kanyarok ritmusára. Mindkét futómű elem minden irányban állítható paraméterekkel bír.
Mi szükséges még egy remek futóműhöz? Egy könnyű kerék, amely jelen esetben a Marchesinitől érkezett. Gyárilag a Bridgestone BT-014-es abroncsai kerülnek a Hypermotardokra, elöl 120/70-17, hátul pedig 180/55-17 méretben. Ez a gumi elég jó kompromisszum a sport abroncsok közt, de nyilván sportosabbra is cserélheti, aki hamar elfüstölte őket, vagy gyakran látogatja a versenypályákat. A megállásnál sem bíztak semmit a véletlenre a tervezők. Előre a Brembo két 305 mm-es tárcsaféke került, radiális felfogatású, négydugattyús féknyergek karmai közé. Hátra elegendőnek ítéltek egy 245 mm-es féktárcsát is.
Egyedi formaterv
Műszerfal a MotoGP-ből
A Hypermotard digitális műszerfalát a MotoGP Desmosediciről kölcsönözte. Nincsenek rajta gombok, sem kapcsolók, a kijelzőt a bal kormánymarkolaton elhegyezett kapcsolóval vezérelhetjük. Végre. Az egész menüvezérelt és rengeteg információt kinyerhetünk belőle. A fordulatszámot oszlopdiagrammal, az aktuális sebesség értékét pedig számokkal adja tudtunkra a műszer. További funkciói az óra, az olajhőmérséklet, az olajnyomásra figyelmeztető lámpa, a karbantartási periódus, az akkumulátor feszültség, a tartalék üzemanyagra figyelmeztető lámpa, a tartalékkal megtehető út, az irányjelzők visszajelzője, a befecskendező ellenőrző lámpa és a köridőmérő. A kijelző a Ducati Data Analyser (DDA) műszerpanelje is egyben.
Index a kézvédőbe integrálva
Az alumínium kormány a stílusnak megfelelően műanyag kézvédőket kapott. A gép kezelését radiális munkahengerekkel szerelt kuplung és fékkarok segítik a superbike gépekére hasonlító kiegyenlítő-tartállyal. Természetesen a karok a pilóta kezére állíthatók. A tükrök egyedi jellemzői a Ducati Hypermotardnak. Talán csak a 30-40-es évek motorjain voltak láthatók hasonló, a kormány végére szerelt darabok. Azonban a Ducati továbbfejlesztette a megoldást, és behajthatóvá tette a kormányvégre szerelt tükröket. A visszapillantók elülső lapjába LED-es irányjelzők kerültek. Szépsége ellenére annyi hátránya lehet, hogy egy esésnél szinte bizonyos, hogy sérül, illetve szélesíti a motort a kormány magasságában.
Az új, kisméretű első lámpa formájának íve együtt hajlik az első orridommal. A hátsó helyzetjelző LED-ekből áll, amelyek vékony csíkként zárják a motor keskeny farrészét. A hátsó lámpa tartórészét egybeöntötték egy kis szárnnyal, amely az utas kapaszkodókat köti egybe egyúttal. A versenyorientáltságra mutat az is, hogy az utas lábtartó leszerelhető, így egy egyszemélyes versenygép látszatát adja a pályán. A pilóta lábtartójából is egyszerűen kipattintható a gumi rezgéscsillapító, és a fém lábtartón biztosabb fogást lehet találni a csizmával, ha a versenyhelyzet fokozódik.
Dupla kipufogó az ülés alatt
A Ducati a 1098-as után a Hypermotardhoz is kínálja az említett Ducati Data Analyser (DDA) opciót. Ha megvettük, akkor egy USB-s adatkártyával és PC-s szoftverrel megtekinthető, miként ment a pilóta az adott pályán. A rendszer különféle adatokat rögzít, úgy mint a pillangószelep állása, a motor sebessége, a fordulatszám, a motor hőmérséklete, a megtett út, a körök száma és a köridők. A rendszer a sebességből és a fordulatszámból automatikusan kiszámolja a sebességfokozatot is. A pályanap végén 3 és fél órányi anyag tölthető át számítógépre utólagos elemzés céljából.
Hypermotard 1100S
A Ducati esetében az S mindig a szériamotorok sportosabb kiadást jelenti. Így van ez a Hypermotard esetében is. A különbség nem hatalmas, de az ínyencek értékelni fogják az apró finomításokat. Az első Marzocchi villák csúszószárai kis súrlódási ellenállású, egyben kopásállóbb DLC bevonatot kaptak, erről a fekete szín árulkodik. Hátra egy Öhlins rugós tag ugrott be a Sachs helyett, külön gáztartályos kivitelben. Az amúgy sem gyenge első fékszerkezetet egy Brembo Monobloc rendszerűre cserélték. Ez a darab szolgál a 1098-as superbike gépen is. Minden egyes Monobloc féknyerget egyben öntenek ki, ez jóval merevebb, mint a két félből álló hagyományos változat.
Egy sima és egy S változat
A versenyzők tudják, hogy legjobban a motor rugózatlan tömegének csökkentésével javíthatnak motorjuk menetteljesítményén. A fekete, kovácsolt, könnyűfém Marchesini kerekek, piros csíkkal a szélükön két kilóval könnyebbek, mint az amúgy sem túl nehéz széria változat kerekei. Mindez gyorsabb bekormányzást és jobb kezelhetőséget eredményez. Az S változat a szuper tapadós Pirelli Diablo Corsa III gumiabroncsokon gurul. A hatás fokozásához a Ducati néhány műanyag elemet szénszálas kompozitból készültre cserélt. A villavédők, a vezérműszíj fedele, az első sárvédő hátsó része és a hátsó idom oldalsó fedelei készülnek a fekete aranyból.
Az eddig tesztelt Hypermotardok nagyszerűen vizsgáztak. A fordulatszám-éhes, gyors reakciójú motor, a merev váz, a nagyon jól belőtt geometriájú futómű, a szuper fékek, a nagyszerű irányíthatóság mind telitalálat modellről árulkodnak. Nem éppen a supermotós, inkább a sportmotoros menettulajdonságok kerültek felszínre, ellenben a kinézet miatt a supermotós jellemvonások sem tagadhatók. Akárcsak egy igazán jól eltalált olasz spagetti-western esetében, amely mindenben úgy néz ki, mint az eredeti, de valahogy olaszos marad.
Hagyományos Ducati térhálós váz
Manapság a hazai motorosok körében még mindig rétegmodellnek számít a Ducati, és ennek egyik oka az ára. A széria Hypermotard 3 287 ezer, míg az S változat 3 761 ezer forintba kerül. Ez ugyan még mindig kicsit borsosnak tűnik, de így is az egyik legkedvezőbb árú Ducati modell, és a motor tudása szerint őszintén értékarányosnak mondható.
Műszaki adatok
Motor: vízhűtéses, négyütemű, 4 szelepes Desmodromic vezérlés, L kéthengeres Lökettérfogat: 1078 cm 3 Furat x löket: 98 x 71,5 mm Kompresszió viszony: 10,5:1 Max. teljesítmény: 90 LE 7750 1/min-nél Max. nyomaték: 102,9 Nm 4750 1/min-nél Keverékképzés: Marelli befecskendezés, 45 mm torokátmérő Kuplung: többtárcsás, szárazkuplung, hidraulikus működtetésű Váltó: hatfokozatú Véghajtás: lánc Váz: térhálós acél csőváz Első futómű: 50 mm-es teljesen állítható fordított Marczocchi teleszkópvilla, 165 mm rugóút (1100S - DLC bevonat csúszószáron) Hátsó futómű: Progresszív felfüggesztés, teljesen állítható Sacsh rugóstag, 141 mm rugóút (1100S - Öhlins rugóstag) Kerekek: 17 x 3,5 elöl, 17 x 5,5 hátul (1100S - kovácsolt alumínium Marchesini kerekek) Gumik: 120/70-ZR17 M/C elöl, 180/55-ZR17 M/C hátul Első fék: 305 mm-es dupla tárcsafék, radiálisan szerelt négydugattyús Brembo féknyereg (1100S - Brembo Monobloc féknyereg) Hátsó fék: 245 mm-es tárcsafék, kétdugattyús féknyereg Méretek (H x Sz x M): 2120 x - x 1155 mm Tengelytáv: 1375 mm Ülésmagasság: 845 mm Üzemanyagtank térfogata: 12.4 liter Száraz tömeg: 179 (1100S - 177) kg Ára (reg. adóval): 3 287 450 (1100S - 3 761 750) Ft
|